Standaard remmen vs W447 big brake kit
Wie veel kilometers rijdt in een Mercedes-Benz W447 (V-Klasse of Vito) heeft vast wel eens gemerkt dat de standaard remmen best wat steviger hadden mogen zijn. Dat geldt helemaal wanneer je vaak zwaar beladen of met een grote aanhanger de wegen trotseert. Ik rijd altijd rustig, maar ik merkte dat met mijn ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ ook. Tijd om daar met een W447 big brake kit iets aan te doen dus.
Rolstoelbus van 2600 kilogram
Niet dat ik mijn V-Klasse als een soort Max Verstappen door de bochten slinger, maar het leeggewicht van mijn rolstoelbus bedraagt een niet misselijke 2600 kilogram. Standaard blijft de weegschaal van mijn type V-Klasse steken op zo’n 2400 kilogram. Daar komen in mijn geval dus de vele ‘gehandicapten’-aanpassingen nog bij, zoals: de rolstoellift, de elektrisch draaibare en verschuifbare bestuurdersstoel en de hoofd- en handbediening. Zo rijd ik dus zonder passagiers met zo’n 2,6 ton over Neerlands wegen.
Sportiever rijden
Over het algemeen dirigeer ik mijn luxe busje rustig en soepel door het verkeer heen, liefst met een zo laag mogelijk verbruik. Ik heb het hyacintrode busje echter niet voor niets opgetuigd met een Maxton Design spoilersetje en nu ook met deze remmen. Af en toe is het namelijk lekker om toch even wat sportiever te rijden. Dat doe ik bijvoorbeeld tijdens toerritten met Christians and Cars, waar ik al vanaf dag nul deelnemer van ben. Binnen het betamelijke wil ik dan best wat pittiger rijden. Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat ik niet bepaald een sportwagen onder mijn kont heb, maar dat neemt niet weg dat je het nodige rijplezier kan beleven.
Bij dat sportievere stuurwerk dragen wat zwaardere remmen bij aan de feestvreugde, maar eerlijk is eerlijk… ik wilde zo’n big brake kit vooral voor de looks. Ik kwam op de verschillende facebookgroepen over de W447 (dat is de code die Mercedes-Benz gebruikt om deze generatie V-Klasse, Vito, Marco Polo en Metris te omschrijven) foto’s tegen van Maciek Kabza die deze remmen onder zijn V-Klasse had gemonteerd. Ik had mijn waardering digitaal uitgesproken met het welbekende blauwe duimpje en interesse getoond bij zijn verhaal dat hij de remmen ook kon leveren en monteren.
Mijn oude remmen versleten
Al snel hadden Maciek en ik contact over de mogelijkheden. Het verhaal klonk goed en ik werd eigenlijk steeds enthousiaster. Geld over de balk gooien wilde ik echter niet, dus ik wilde het zo efficiënt mogelijk aanpakken. Nauwlettend hield ik daarom de slijtage van mijn voorremmen in de gaten. Zodra die versleten waren, wilde ik de set wel aanschaffen. Maar zoals ik al zei, rijd ik doorgaans nogal rustig waardoor de oude remschijven en remblokken het uiteindelijk meer dan 140.000 kilometer volhielden. Ondertussen kwam er ook nog een medisch kleinigheidje tussendoor. Daardoor moest ik mijn focus (nee, niet de Ford) verleggen naar een revalidatietraject. Maar toen dat eenmaal in een wat rustiger vaarwater kwam, en ik zeker wist dat mijn remmen op de vooras aan vervanging toe waren, nam ik weer contact op met Maciek Kabza.
W447 big brake kit leidt tot samenwerking
Ondertussen had Maciek gezien dat ik via mijn social media en mijn blogs een flink bereik heb. Hij kon bovendien mijn filmpjes op bijvoorbeeld het Instagramaccount van mijn auto’s (@wheelchairvantastic) erg waarderen. Maciek en ik kwamen daardoor op een mooie samenwerking uit. Hij wilde de ‘W447 big brake kit’ graag voor me monteren voor een gereduceerd tarief. Ik zou, indien de remmenset me beviel, door middel van wat mooie posts op social media en een blog mijn ervaringen delen. Die tevredenheid blijkt wel uit het feit dat ik deze blog schrijf en ik er op mijn IG de nodige aandacht aan besteed. Zie bijvoorbeeld maar dit gave filmpje tijdens de montage of deze ‘before and after’.
Plug and play W447 big brake kit
Maciek Kabza ontwikkelde deze W447 big brake kit met zorg. Daarbij gebruikte hij materialen van topkwaliteit, zoals van Brembo, Mercedes-Benz, FeBi en/of Ferodo. Omdat er uiteraard het nodige ontwikkelingswerk in zit om tot een plug-and-play remmenset te komen, ga ik de exacte details niet verklappen. Zie het maar als de ‘geheime ingrediënten’ van de signature dish van een sterrenkok. Het is aan Maciek welke details hij wil openbaren. Wat ik wel kan vertellen is dat de set in mijn geval bestaat uit:
– Brembo 4-zuiger remklauwen,
– 375 mm geperforeerde remschijven,
– FeBi remblokken, omdat die minder remstof op de velg geven dan Brembo-remblokken,
– Spacers,
– Diverse montagematerialen, zoals: langere wielbouten, slijtage-indicatorsensoren voor de remblokken, etc.
Grote 4-zuiger remklauwen en 375mm geperforeerde remschijven
Voor de montage van de W447 big brake kit op jouw Vito of V-Klasse heb je minimaal 19 inch wielen nodig. De remklauwen en schijven zijn immers zo groot dat ze niet in kleinere wielen passen. Bedenk immers dat de standaard remschijven van de Vito/V-Klasse doorgaans 300 mm zijn en alleen de sterkere uitvoeringen (zoals mijn V250d) 330 mm schijven hebben. De geperforeerde remschijven in de set van Maciek zijn dus 4,5 of 7,5 centimeter groter. Wanneer je die 375 mm omrekent naar inches, kom je uit op 14,76 inch. De remschijven zijn dus groter dan de velgmaat van mijn andere projectauto! Bovendien valt het verschil tussen de standaard remklauwen en de Brembo’s van Maciek niet te ontkennen. Wat een jetsers van een remklauwen! Het zijn bovendien 4-zuiger remklauwen ipv de standaard met slechts twee zuigers.
W447 big brake kit in kopergoud van AMG
In de weken voor de montage hield Maciek me met terechte trots op de hoogte van de voorbereidingen. Daarbij vroeg hij in welke kleur ik de remklauwen wilde hebben. Ik hoefde daar niet lang over na te denken en opperde de kopergouden kleur die AMG ook toepast op de meest sportieve modellen van Mercedes-AMG. Ik blijf het een gemiste kans vinden dat Mercedes-Benz en AMG niet een echte V-Klasse AMG hebben gebouwd, al heeft mijn rolstoelbusje wel een AMG exterieurpakket. Dus dan toch maar zelf die AMG-look optimaliseren met als finishing touch een zwart AMG-logo op de dikke, goudkleurige remklauwen.
In combinatie met mijn hyacintrode lak op de bus staat dat echt ongelooflijk goed! Ik maak wel vaker gekscherend de opmerking dat ik het ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ rijd, maar inmiddels lijkt die claim aardig richting de waarheid te gaan. Kort na de montage van de W447 big brake kit kwam ik bij de Mercedes-Benzdealer voor een kleine reparatie en ook daar lieten de monteurs blijken wel heer erg gecharmeerd te zijn van mijn bijzondere rolstoelbus.
Prestaties van de remmenupgrade en spacers
En de prestaties van het remmen gingen er ook echt flink op voorruit. De eerste 500 kilometer heb ik de boel rustig ingereden, maar merkte ik bij een beetje steviger remmen al een positief effect. Inmiddels heb ik mijn busje al wat meer de sporen gegeven en dan komt de ware aard van de grotere remkracht echt naar voren. Ik kan dan ook niet anders dan vol lof zijn over de remmenupgrade.
Toch ga ik nog een keertje terug naar Maciek Kabza. Op dit moment hebben we namelijk aan beide kanten een spacer van twee centimeter gebruikt, omdat de spacers van één centimeter net te smal bleken. Voor de Nederlandse APK voldoen die 20 mm brede spacers prima, want de wielen vallen nog binnen de wielkasten. Mijn persoonlijke voorkeur is echter om die spoorbreedte zo dicht als mogelijk bij het origineel te houden. Ook omdat ik de bus elke dag gebruik en extra slijtage – door de veranderde krachten die er met een grotere spoorbreedte op de wielophanging komen – wil voorkomen. We gaan daarom binnenkort 13 millimeter dikke spacers monteren. Dat scheelt toch weer ietsjes. Daarvan plaats ik ongetwijfeld weer een update op mijn socials.
W447 big brake kit voor V-Klasse of Vito kopen?
Wil je meer informatie of heb je interesse in zo’n supergave Mercedes-Benz V-Klasse of Vito big brake set, dan kan je met Maciek Kabza contact opnemen. Hij kan je dan ook vertellen of jouw W447 bus en/of je velgen geschikt zijn voor deze remmenupgrade.
Wheelchairvantastic op Instagram volgen
Meer zien van mijn ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ en mijn andere autoprojecten? Volg dan mijn Instagramaccount @Wheelchairvantastic!
Met speciale dank aan Auto Service Dost in Waardenburg die de werkplaats beschikbaar stelde om de W447 big brake kit te kunnen monteren.