START ’84 in 2019
Ik heb voor het autosportmagazine START ’84 in 2019 elke maand de rubriek over Max Verstappen in de Formule 1 geschreven. Dat is immers te leuk om niet te doen. [Lees meer…]
Autojournalist - freelance redacteur - bedrijfsbiografieën
In START '84, het allround autosportmagazine, schrijft Ralph Stoové iedere maand over het bekende Nederlandse toptalent van de Formule 1, Max Verstappen. Vooral de achtergronden en andere wetenswaardigheden rondom deze coureur en het team Red Bull Racing worden in de artikelen belicht.
Ik heb voor het autosportmagazine START ’84 in 2019 elke maand de rubriek over Max Verstappen in de Formule 1 geschreven. Dat is immers te leuk om niet te doen. [Lees meer…]
In verband met wat strubbelingen rondom mijn gezondheid, zoals je in mijn blogs op mijn website kan lezen, moet ik even noodgedwongen een stapje terug doen qua werkzaamheden. Natuurlijk is een artikel maken voor START ’84 te leuk om helemaal niet meer te doen, dus ik blijf sowieso het artikel over Max Verstappen in de Formule 1 maken.
In oktober deed ik ook de rubriek ‘Vergeten Helden’. Geschiedenis van oude racewagens blijft immers erg leuk. In editie 10 van 2018 pakte ik de Alfa Romeo 8C 2300 uit de periode 1931-1934 erbij.
Heel veel leesplezier! Zoals elke maand maakte Mike de Hoog er weer een mooie preview van:
Deze maand tref je in autosportmagazine START ’84 weer diverse bijdragen aan van redacteur Ralph Stoové. In volgorde van voorbijkomen in het maandblad, lees je de volgende rubrieken:
Deze keer over de allereerste officiële kart (skelter) van Nederland, de ATAF Skelter uit 1959.
Deze maand heb ik wel een heel jonge coureur aan de lijn. Ik bel even met de 11-jarige Robert de Haan die in 2018 Nederland mag vertegenwoordigen in de CIK-FIA Karting Academy.
In deze rubriek kijk ik met name naar de Nederlandse invloeden in de Formule 1. Daarin heeft Max Verstappen van Aston Martin Red Bull Racing natuurlijk de hoofdrol. In deze editie kijk naar de wat moeizame start van het seizoen van de coureur, de goed presterende RB14 en het effect van de HALO. Daarnaast blik ik even terug op het artikel van vorige maand en vul daarin naar aanleiding van nieuwe informatie aan hoe het TT Circuit Assen en Circuit Zandvoort ervoor staan met betrekking tot het organiseren van een Nederlandse Formule 1 wedstrijd; de Dutch Grand Prix.
In Kort & Krachtig staat weer een selectie van de laatste nieuwtjes die verschillende autosportbedrijven op de markt brachten,
De meest interessante tweets (twitterberichten) over de Nederlandse autosport door coureurs of liefhebbers.
Voorproefje door Mikedehigh.com?
<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fstart84%2Fvideos%2F956263221198681%2F&show_text=0&width=560″ width=”560″ height=”315″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true” allowFullScreen=”true”></iframe>
Elke maand staan er vijf bijdragen van mijn hand in het autosportmagazine START ’84. In één van die rubrieken schrijf ik over de prestaties en ontwikkelingen rondom Max Verstappen in de Formule 1. Daarin gaat het uiteraard om veel nieuwtjes die te maken hebben met zijn team Aston Martin Red Bull Racing. In de editie van maart 2018 werd ik uitgenodigd door TT Circuit Assen om te praten over de mogelijke Dutch Grand Prix.
De directeur van het circuit, Peter Oosterbaan, ging met de technische man van het circuit, Jeroen Steenhuis, met mij om de tafel om uit te leggen in hoeverre het Drentse circuit geschikt is of geschikt te maken voor de Grote Prijs van Nederland. Het werd een mooi en openhartig gesprek, die wat belooft voor de toekomst.
Een voorproefje van START ’84 maart 2018:
Er staat een nieuw autosportseizoen voor de deur. Uiteraard blikt autosportmagazine START ’84 daar op vooruit, maar het staat ook stil bij de ontwikkelingen in het tussenseizoen. Ik mag vanaf deze maand niet vier, maar vijf rubrieken vullen, waarvan er eentje uiteindelijk erg bijzonder bleek.
Venturi staat vooral bekend als de constructeur van elektrische bolides in de Formule E en sportwagens met elektrische aandrijving. In de jaren tachtig en negentig timmerde het Franse bedrijf echter ook aan de weg met GT’s. In de meest ambitieuze periode bouwden een aantal werknemers in hun vrije tijd onder andere de Venturi 260 Atlantique Paris-Dakar Prototype. Zoals de naam al doet vermoeden, moest de auto ingezet worden in de gelijknamige, prestigieuze endurance rally. Uiteindelijk zouden deze en andere grootse plannen het merk bijna de das om doen.
Voor de formule 1-rubriek volg ik Max Verstappen die op het punt stond om de eerste testrondes te maken in de nieuwe bolide van Aston Martin Red Bull Racing. Zal de RB14 competitiever zijn dan de wagen van 2017? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Renault-krachtbron?
Vanaf februari neem ik een extra rubriek op me. Elke maand breng een aantal nieuwtjes onder de aandacht die te maken hebben met: autosport, tuning, sportwagens of sportieve auto’s.
Wat twitteren de autosporters en autosportliefhebbers? Een aantal van de leukste of meest bijzondere berichten pik ik er uit om met de lezer te delen.
En dan de rubriek ‘Even bellen met…’ Ik mocht even bellen met Ben Prins. In de Nederlandse autosport behoeft hij geen verdere introductie. Henk Tang, uitgever van START ’84 en goede vriend van Ben Prins, vroeg me om de man even te contacten. Het zou één van zijn laatste interviews worden, voordat hij op 3 april 2018 overleed. Ik had hem al heel lang niet gezien of gesproken. De laatste keer was in het eerste decennium van deze eeuw, toen ik zelf als monteur en pr-medewerker nog werkte bij het Zoetermeerse Racingteam Van der Slik. Ik wist dat Ben al geruime tijd ziek was. Henk Tang nam beetje bij beetje de activiteiten van zijn autosportbedrijf over. Ik vroeg hem onder andere naar zijn plezier in de autosport en naar de momenten op de circuits waar hij bijzondere herinneringen aan had. Het was een erg mooi en dankbaar gesprek. Met zijn overlijden heeft de Nederlandse autosport echt een icoon verloren.