• Home
  • Blog
    • Autoliefhebberij
    • Bechterew
    • Gedichten en proza
    • Met Stoové naar de wc
  • Portfolio
    • Autojournalistiek
      • Klassiek en Techniek
      • START84
      • Youngtimer Magazine
    • Boeken
    • Tijdschriften en kranten
      • Creative Letters
      • De Sprong
      • Thuis
  • Over RaGaSto
    • In de media
  • Contact
    • E-mail
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Twitter
    • YouTube
    Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
    Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Privacybeleid

RaGaSto

Autojournalist - freelance redacteur - bedrijfsbiografieën

Klassiek & Techniek

Illustratie: weergave van het logo van het autoblad Klassiek & Techniek

Voor het klassiekermagazine Klassiek & Techniek maakt Ralph Stoové maandelijks de rubriek 'Komt een auto bij de dokter...'. Hierin gaat hij, als autodokter, op zoek naar auto's die te koop staan. Voorwaarde is dat deze klassiekers het nodige werk nodig hebben. Dat kan uiteenlopen van een kleine opknapbeurt tot een complete body-off restauratie.

Regelmatig schrijft Ralph ook andere artikelen in dit autoblad, zoals: een restauratieverslag, een reisverslag, een technisch artikel of een andere reportage.

Klassiek & Techniek januari 2018

23 januari 2018 by Ralph Stoové Reageer

Cover van Klassiek en Techniek editie 238 van januari 2018 met een artikel van Ralph Stoove over de Ford Thunderbird Hardtop Flair BirdDe geur van olie en benzine

Het nieuwe jaar is weer begonnen en 2018 belooft mooie dingen rondom mijn schrijversactiviteiten. Zonder op de zaken vooruit te lopen, zou ik zeggen dat je de website en mijn sociale media maar goed in de gaten moet houden. In ieder geval ga ik dit jaar weer vrolijk verder met het geweldige klassiekertijdschrift Klassiek & Techniek. Niet voor niets luidt de slogan: ‘De geur van olie en benzine’. Wie interesse heeft in oldtimers en ook graag meer wil weten over de techniek uit vroeger tijden of zelf de handen uit de mouwen wil steken, moet zich gewoon abonneren. Echt een aanrader!

Afbeelding bij Klassiek & Techniek 238 van een Ford Thunderbird Hardtop Flair Bird uit 1965 gemaakt door Ralph StooveFord Thunderbird Hardtop ‘Flair Bird’

In Klassiek & Techniek 238 van januari 2018 vind je weer een leuke bijdrage van mij voor de rubriek ‘Komt een auto bij de dokter’. Ik reis als autodokter af naar Apeldoorn en bekijk een Ford Thunderbird Hardtop uit 1965. Voor de kenners is dat het type ‘Flair Bird’. Het slagschip ziet er imposant uit, maar duidelijk in een zeer deplorabele staat. Loont het de moeite nog om deze auto op te knappen? Ik zoek het voor je uit. Lezen jullie het verhaal verder in het tijdschrift?

Klassiek & Techniek november 2017

28 november 2017 by Ralph Stoové Reageer

Morris 1100 Glider

Cover van Klassiek en Techniek editie 236 van november 2017 met een artikel van Ralph Stoove over de Morris 1100 GliderVoor Klassiek & Techniek 236 heb ik mijn vaste rubriek ‘Komt een auto bij de dokter…’ weer opgepakt. Het was ontzettend leuk om bij Marko Massop van Autobedrijf Massop in Soest op bezoek te gaan voor een reportage over een Morris 1100 uit 1971. Door de bijzondere veer- en dempingsconstructie kreeg deze Morris van de Nederlandse importeur de bijnaam ‘Glider’. De groene Glider bij Marko Massop heeft het nodige werk, maar ziet er nog altijd guitig uit. In principe zou je er zo mee weg kunnen rijden. Het is opvallend hoe weinig van dit soort auto’s er nog over zijn. En dat terwijl the British Motor Corporation (BMC) er miljoenen van produceerde. Ook de zustermodellen op dit ADO16 platform van Austin, Riley, Wolsely, MG en Van den Plas zie je nooit meer in het straatbeeld. Van de Morris-versie zijn in Nederland nog geen vijftig exemplaren meer bekend. Alleen daarom verdient deze groene Morris 1100 Glider uit 1971 al een liefdevol baasje die de wagen gaat koesteren.

Afbeelding van de groene Morris 1100 Glider uit 1971 bij autobedrijf Massop voor de rubriek Komt een auto bij de dokter in Klassiek en Techniek door Ralph Stoove

Klassiek & Techniek augustus 2017

16 augustus 2017 by Ralph Stoové Reageer

Klassiek & Techniek 233 augustus 2017

Cover van Klassiek en Techniek editie 233 van augustus 2017 met een artikel van Ralph Stoove over de DAF Kalmar TjorvenKomt een auto bij de dokter…

In vergelijking met de juli-editie doe ik het deze maand weer wat rustiger aan voor Klassiek & Techniek. Wel leverde ik weer een bijdrage door op pad te gaan voor mijn vaste rubriek ‘Komt een auto bij de dokter’. In deze rubriek zoek ik een auto op die te koop staat, maar waar nog wel het nodige werk aan zit. Deze maand een Kalmar Tjorven uit 1969.

Kalmar Tjorven

In het Noord-Brabantse Lierop tref ik bij een autohandelaar een merkwaardige automobiel aan. Het is een postwagentje dat grotendeels door de Zweedse posterijen gebruikt werd. De bestewagens kenden echter een Nederlandse oorsprong. De techniek leende Kalmar Mekaniska Verkstad namelijk van de DAF 44. Het bedrijf bouwde er een glasvezel koets om heen die specifiek was gericht op het werk van de Zweedse postbode. Zo ontstond dus de Kalmar Tjorven, in Nederland meer bekend als Kalmar DAF.

Het verhaal erachter

Van de 2170 exemplaren staan er dus twee te koop in Lierop. Eerlijkheidshalve moet daar wel bij worden aangetekend dat één ervan als donor dient voor de ander. Het verhaal achter de verkoop en wat er nog aan moet gebeuren, lees je in de augustus-editie van Klassiek & Techniek.

DAF 44 Kalmar Mekaniska Verkstad Tjorven in Klassiek & Techniek 233 augustus 2017 door Ralph Stoove

Instagram

Wisten jullie trouwens dat Klassiek & Techniek ook te volgen is op instagram? Kijk maar op het Klassiek&Techniek-account!

Klassiek & Techniek juli 2017

2 juli 2017 by Ralph Stoové Reageer

Cover van Klassiek en Techniek editie 232 van juli 2017 met mijn artikel in de aankooprubriek, Yvette Fontaine en Belgendag een echt Stoove nummerStoové-nummer

Na een maandje druk bezig geweest te zijn met andere freelance klussen, heb ik voor Klassiek & Techniek 232 de camera en het toetsenbord weer opgepakt. Sterker nog, niet alleen mijn vaste rubriek is weer gevuld, maar er staan nog twee artikelen in waar ik veel plezier aan beleefde om ze te schrijven. Zoals de hoofdredacteur fijntjes opmerkte: ‘Het is een echt Stoové-nummer’.

Toyota Corona RT40

Voor mijn vaste rubriek ‘Komt een auto bij de dokter’ strijk ik neer in Soest. De jonge ondernemer Jan Smeeing bestiert in een klassiek jaren vijftig pand zijn autobedrijf. Hij specialiseert zich met name in klassiekers en doet dat vanuit een enorme passie. Je kan uren zoet zijn in zijn bedrijf. Enerzijds vanwege de vele automobielen en anderzijds om het oude gebouw te bekijken. Jan deed me tijdens het bezoek wat plannen voor de toekomst uit de doeken waar ik zeker interesse in heb om te volgen. Ik zal er in de toekomst dus nog wel vaker heen gaan. Deze keer ben ik er echter voor een origineel Nederlandse Toyota Corona RT40 uit 1968. Een opknapper uiteraard, want daar gaat deze rubriek om. De inmiddels redelijk zeldzame klassieker wacht niet alleen op een liefhebber die de tijd en moeite in de restauratie wel steken, maar ook om zijn verhaal te vertellen. Een deel van zijn verleden is te lezen in K&T232.

Voor de Belgische lezers

Klassiek & Techniek richt zich op Nederland en België. Toch is de inhoud, met name doordat de meeste redacteurs uit Nederland komen, nog wat minder gericht op de Vlaamse klassiekerliefhebbers. Om daar verandering in te brengen, reisde ik naar het zuiden.

Belgendag in Zeeland

Allereerst maakte ik een tussenstop in het Zeeuwse Heinkenszand.  Freubelaar Toontje organiseert twee keer per jaar in zijn garage Freubelpaleis een zogenaamde ‘Belgendag’. De karakteristieke Toon opent dan zijn deuren voor een groep Belgische Mercedes-liefhebbers. Helaas kon ik wegens een klein defect zelf niet met mijn ‘Dikke Dame‘ de rit maken, maar moest de moderne BMW (oei… de concurrent) me erheen brengen. Het was een geweldige dag, zoals alleen Freubelaar Toontje dat kan verwezenlijken: ongedwongen, humoristisch en tegelijkertijd vol passie, kennis en kunde.

foto van freubelaar toontje van freubelpaleis geeft uitleg aan mercedes liefhebber tijdens de belgendag

Biografie van Yvette Fontaine

Met mijn klassieke Benz wist ik wel de rit naar België te maken. Ik mocht lunchen met de snelste vrouw van België, Yvette Fontaine. De inmiddels zeventig jarige dame weet nog altijd van wanten achter het stuur. Als enige vrouw ooit won ze in 1969 het Belgisch Toerwagenkampioenschap. Daarnaast reed ze zeer verdienstelijk diverse jaren op circuits, in rally’s en heuvelklims. Met Ford schreef ze met klinkende namen als Jacky Ickx ook enkele records op haar naam. Kortom, een indrukwekkende palmares. Ik kan dan ook volledig begrijpen dat Frank Rameckers met haar een biografie optekende. Ik las het indrukwekkend dikke boek en schreef voor Klassiek & Techniek een recensie. Oh ja… ik las alleen het Nederlandstalige deel, aangezien in dezelfde bundel het verhaal ook in het Frans en Engels staat beschreven. Een echte aanrader voor de boekenkast! En mocht je nog enigszins twijfelen, lees dan de recensie in Klassiek & Techniek 232 van juli 2017!

Ralph Stoove met Yvette Fontaine die haar biografie presenteerde als kampioene en recordhoudster van Belgie

Klassiek & Techniek mei 2017

30 juni 2017 by Ralph Stoové Reageer

Afbeelding van cover van Klassiek & Techniek nummer 230 editie mei 2017Twee vliegen in één klap

Voor de rubriek ‘Komt een auto bij de dokter…’ in Klassiek & Techniek nummer 230 van mei 2017, ga ik op zoek naar een leuke Citroën CX om op te knappen. Ik kom uiteindelijk terecht bij Stoebo in Bolsward. Daar staat niet één CX, maar het bedrijf heeft er twee te koop staan. Beide nagenoeg gelijk en uitgevoerd als CX 25 GTi. Beide zijn ook uit 1987, dus Phase II. Ik kon niet kiezen en besloot om over beide maar een gecombineerde reportage te maken. Oh ja… welke je het beste kan kopen om op te knappen? De CX 25 GTi uiteraard, haha… Lees in het magazine maar naar welke precies de voorkeur uitgaat. Veel leesplezier!

Reactie op Volvo 240 Polar Estate artikel in K&T229

Meneer Blaauboer nam de moeite om in de pen te kruipen voor een reactie op mijn artikel in Klassiek & Techniek nummer 229, de editie van april. Daarin schreef ik voor de rubriek ‘Komt een auto bij de dokter…’ een stuk over de aanschaf van een Volvo 240 Polar Estate uit 1993. Leuk om te zien dat zo’n rechtgeaarde Volvo-liefhebber en rijder het stuk zo bestudeerd had. Dat doet een redacteur altijd plezier.

YouTube

In mei begon hoofdredacteur Freddy Nieuwenhuize onder de naam ‘Oud Mobiel’ en YouTube-kanaal om zijn videoreportages online te zetten. Hij maakt van zijn reportages voor het klassiekermagazine namelijk geregeld videobeelden. Nog een reden dus om de bedrijvigheid van het maandblad te volgen!

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende »
  • Colofon
  • Privacybeleid
  • Over Ragasto en Ralph Stoové
  • Contact

Website laten maken? ComBron Communicatie!

 

Reacties laden....