• Home
  • Blog
    • Autoliefhebberij
    • Bechterew
    • Gedichten en proza
    • Met Stoové naar de wc
  • Portfolio
    • Autojournalistiek
      • Klassiek en Techniek
      • START84
      • Youngtimer Magazine
    • Boeken
    • Tijdschriften en kranten
      • Creative Letters
      • De Sprong
      • Thuis
  • Over RaGaSto
    • In de media
  • Contact
    • E-mailadres
    • Facebook
    • Google+
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Twitter
    • YouTube
    Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
    Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Privacybeleid

RaGaSto

Autojournalist - freelance redacteur - bedrijfsbiografieën

Illustratie Ralph Stoove aan het werk voor de autobladen en autosportbladen

Ralph Stoové heeft een passie voor auto's, autosport en schrijven. Die hobby's komen in het werk als freelance redacteur samen. Op dit moment schrijft Ralph voor een aantal auto- en autosportbladen. Dit zijn Klassiek & Techniek, Youngtimer Magazine en Start '84. Overigens blijft het niet bij schrijven alleen. Voor de meeste van zijn artikelen, maakt Ralph ook fotoreportages.

START ’84 april 2018

27 juni 2018 by Ralph Stoové Reageer

De rubrieken van Ralph Stoové in START ’84 april 2018

Cover van autosportmagazine Start 84 van april 2018 met daarin bijdragen van Ralph Stoove

Deze maand tref je in autosportmagazine START ’84 weer diverse bijdragen aan van redacteur Ralph Stoové. In volgorde van voorbijkomen in het maandblad, lees je de volgende rubrieken:

Vergeten Helden

Deze keer over de allereerste officiële kart (skelter) van Nederland, de ATAF Skelter uit 1959.

Even bellen met…

Deze maand heb ik wel een heel jonge coureur aan de lijn. Ik bel even met de 11-jarige Robert de Haan die in 2018 Nederland mag vertegenwoordigen in de CIK-FIA Karting Academy.

Formule 1 (Max Verstappen)

In deze rubriek kijk ik met name naar de Nederlandse invloeden in de Formule 1. Daarin heeft Max Verstappen van Aston Martin Red Bull Racing natuurlijk de hoofdrol. In deze editie kijk naar de wat moeizame start van het seizoen van de coureur, de goed presterende RB14 en het effect van de HALO. Daarnaast blik ik even terug op het artikel van vorige maand en vul daarin naar aanleiding van nieuwe informatie aan hoe het TT Circuit Assen en Circuit Zandvoort ervoor staan met betrekking tot het organiseren van een Nederlandse Formule 1 wedstrijd; de Dutch Grand Prix.

Performance ‘Kort & Krachtig’

In Kort & Krachtig staat weer een selectie van de laatste nieuwtjes die verschillende autosportbedrijven op de markt brachten,

Twitter Circuit

De meest interessante tweets (twitterberichten) over de Nederlandse autosport door coureurs of liefhebbers.

Voorproefje door Mikedehigh.com?
<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fstart84%2Fvideos%2F956263221198681%2F&show_text=0&width=560″ width=”560″ height=”315″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true” allowFullScreen=”true”></iframe>

Klassiek & Techniek maart 2018

27 mei 2018 by Ralph Stoové Reageer

Lancia Beta HPE 2000

Cover van Klassiek en Techniek editie 240 van maart 2018 met een artikel van Ralph Stoove over de Lancia Beta HPE 2000Deze maand ging ik voor de rubriek ‘Komt een auto bij de dokter…’ in Klassiek & Techniek op bezoek bij Steffan de Jong van DinkyCorgiToys. Van origine specialiseert dit bedrijf zich in miniatuurauto’s. De jonge ondernemen begon in de loop van de tijd echter ook wat klassiekers in ware grootte te verhandelen. Dat doet hij niet op grote schaal, maar die hobby nam zulke proporties aan dat het inmiddels wel een serieuze bedrijfstak is naast zijn al bestaande werkzaamheden. Hij heeft af en toe leuke pareltjes staan. In dit geval een ruwe parel in de vorm van een Lancia Beta HPE 2000 uit 1978. Een ruwe parel, omdat er nog wel de nodige liefde en aandacht in gestoken dient te worden. De zeldzaamheid van een origineel Nederlands geleverd exemplaar met nog enkele originele accessoires zoals de losse kussens van de achterbank, maken de oldtimer tot een voertuig die het verdient opgeknapt te worden. Bovendien viel de algehele staat nog best mee. Ook krijg je door het aanstekelijke enthousiasme van de verkoper een bepaalde ‘gunfactor’ om nog eens bij hem langs te gaan voor een reportage. Wie weet kom ik er dus nog eens terug.

START ’84 maart 2018

16 mei 2018 by Ralph Stoové Reageer

Dutch Grand Prix

Cover van autosportmagazine Start 84 van maart 2018 met daarin bijdragen van Ralph Stoove over Dutch Grand Prix op TT Circuit AssenElke maand staan er vijf bijdragen van mijn hand in het autosportmagazine START ’84. In één van die rubrieken schrijf ik over de prestaties en ontwikkelingen rondom Max Verstappen in de Formule 1. Daarin gaat het uiteraard om veel nieuwtjes die te maken hebben met zijn team Aston Martin Red Bull Racing. In de editie van maart 2018 werd ik uitgenodigd door TT Circuit Assen om te praten over de mogelijke Dutch Grand Prix.

TT Circuit Assen

De directeur van het circuit, Peter Oosterbaan, ging met de technische man van het circuit, Jeroen Steenhuis, met mij om de tafel om uit te leggen in hoeverre het Drentse circuit geschikt is of geschikt te maken voor de Grote Prijs van Nederland. Het werd een mooi en openhartig gesprek, die wat belooft voor de toekomst.

Een voorproefje van START ’84 maart 2018:

START ’84 februari 2018

12 mei 2018 by Ralph Stoové Reageer

Nieuw autosportseizoen staat voor de deur

Cover van autosportmagazine Start 84 van februari 2018 met daarin bijdragen van Ralph StooveEr staat een nieuw autosportseizoen voor de deur. Uiteraard blikt autosportmagazine START ’84 daar op vooruit, maar het staat ook stil bij de ontwikkelingen in het tussenseizoen. Ik mag vanaf deze maand niet vier, maar vijf rubrieken vullen, waarvan er eentje uiteindelijk erg bijzonder bleek.

Venturi 260 Atlantique Paris-Dakar Prototype

Venturi staat vooral bekend als de constructeur van elektrische bolides in de Formule E en sportwagens met elektrische aandrijving. In de jaren tachtig en negentig timmerde het Franse bedrijf echter ook aan de weg met GT’s. In de meest ambitieuze periode bouwden een aantal werknemers in hun vrije tijd onder andere de Venturi 260 Atlantique Paris-Dakar Prototype. Zoals de naam al doet vermoeden, moest de auto ingezet worden in de gelijknamige, prestigieuze endurance rally. Uiteindelijk zouden deze en andere grootse plannen het merk bijna de das om doen.

Max Verstappen in de RB14

Voor de formule 1-rubriek volg ik Max Verstappen die op het punt stond om de eerste testrondes te maken in de nieuwe bolide van Aston Martin Red Bull Racing. Zal de RB14 competitiever zijn dan de wagen van 2017? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Renault-krachtbron?

Performance, Kort & Krachtig

Vanaf februari neem ik een extra rubriek op me. Elke maand breng een aantal nieuwtjes onder de aandacht die te maken hebben met: autosport, tuning, sportwagens of sportieve auto’s.

Twitter Circuit

Wat twitteren de autosporters en autosportliefhebbers? Een aantal van de leukste of meest bijzondere berichten pik ik er uit om met de lezer te delen.

Even bellen met: Ben Prins

En dan de rubriek ‘Even bellen met…’ Ik mocht even bellen met Ben Prins. In de Nederlandse autosport behoeft hij geen verdere introductie. Henk Tang, uitgever van START ’84 en goede vriend van Ben Prins, vroeg me om de man even te contacten. Het zou één van zijn laatste interviews worden, voordat hij op 3 april 2018 overleed. Ik had hem al heel lang niet gezien of gesproken. De laatste keer was in het eerste decennium van deze eeuw, toen ik zelf als monteur en pr-medewerker nog werkte bij het Zoetermeerse Racingteam Van der Slik. Ik wist dat Ben al geruime tijd ziek was. Henk Tang nam beetje bij beetje de activiteiten van zijn autosportbedrijf over. Ik vroeg hem onder andere naar zijn plezier in de autosport en naar de momenten op de circuits waar hij bijzondere herinneringen aan had. Het was een erg mooi en dankbaar gesprek. Met zijn overlijden heeft de Nederlandse autosport echt een icoon verloren.

Voorproefje op START ’84 februari 2018

Klassiek & Techniek februari 2018

1 februari 2018 by Ralph Stoové Reageer

Twee artikelen van Ralph Stoové in Klassiek & Techniek

Cover van Klassiek en Techniek editie 238 van januari 2018 met artikelen van Ralph Stoove over de Mercedes Hanomag Hebo Camper en Mazda RX-7 FB series 2Mazda RX-7 FB Series 2

In Klassiek & Techniek 239 van februari 2018 mocht ik in de vorm van twee artikelen een bijdrage leveren, over een HEBO camper en een RX-7. Zoals gebruikelijk kroop ik in de huid van ‘De Autodokter’. In de rubriek ‘Komt een auto bij de dokter’ beschrijf ik een iconische Japanse coupé uit de jaren tachtig. De Mazda RX-7 staat met name bekend om zijn bijzondere motorisering. In de RX-7 FB Series 2 betreft dat een 2-schijfs rotatiemotor van 1146 cc. Ondanks het kleine volume perst de wankelmotor er toch maar even 115 pk uit. De verkoper doet de auto van de hand. De basis is hard, maar de liefhebber kan zijn mouwen opstropen…

Hanomag-Mercedes HEBO-CAR Camper

Het echtpaar Alie en Theo Rutteman zijn fervent campeerders. Ze toeren met name door Frankrijk in hun rood met gouden camper. De camper is niet alleen een unieke verschijning door de opvallende kleurstelling, maar ook door de camperopbouw van het Nederlandse HEBO-CAR. Rondom de overgang naar de jaren tachtig zagen slechts 42 campers op basis van een Hanomag-Mercedes het levenslicht. Het echtpaar zat zo vol verhalen en de Hanomag-Mercedes club ‘Nomade’ bleek zo enorm gastvrij dat ik aan één artikel in Klassiek & Techniek niet genoeg had. Daarom verschenen er op de website enkele aanvullende artikelen. Zo staat er een stukje op de K&T-website over mijn kennismaking met ‘Nomade’ en een stukje over de geschiedenis van de merken Hanomag, Hanomag-Henschel en Hanomag-Mercedes.

Afbeelding gemaakt door de eigenaren ten behoeve van het artikel door Ralph Stoove in Klassiek & Techniek 239 over hun Hanomag-Mercedes HEBO-CAR camper.

Heel veel leesplezier!

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 8
  • Volgende »
  • Colofon
  • Privacybeleid
  • Over Ragasto en Ralph Stoové
  • Contact

Website laten maken? ComBron Communicatie!

 

Reacties laden....