Rode Spinergy wielen voor mijn maatwerk rolstoel van TNS

Rode wielen van Spinergy

Wielen, het zijn vrij cruciale onderdelen bij het functioneren van een rolstoel. Ik besteedde er in een andere blogreeks over mijn maatwerk rolstoel al eens aandacht aan. Je beseft vooral hoe belangrijk die dingen zijn, wanneer er iets mis mee is. Maar net als de lichtmetalen wielen onder mijn rolstoelbusje, mogen rolstoelwielen behalve functioneel ook mooi zijn, toch? Vandaar dat ik de loftrompet steek over mijn rode wielen van Spinergy.

Parelmoer nachtblauw frame en zwarte wielen

Mijn rolstoel en ik, we zijn inmiddels onafscheidelijk. De volledig op maat gemaakte TNS Notos (zo heet mijn type rolstoel) voelt echt als een verlengstuk van mij. Met een parelmoer nachtblauw frame en zwarte wielen zag de rolstoel er weliswaar fraai uit, toch kan je het niet een uitbundige kleurencombinatie noemen. Omdat het mijn eerste echte rolstoel is (de miskleun met de verkeerd geleverde standaard, lompe rolstoel laat ik hier buiten beschouwing), was ik twee jaar geleden ook terughoudend. Ik zat nog in het acceptatieproces van het nodig hebben van zo’n hulpmiddel. Die rolstoel hoefde toentertijd niet extra op te vallen dan nodig.

Afbeelding van Ralph Stoové die een wheelie maakt met zijn TNS Notos rolstoel

Liever zelfverzekerd

Maar wie mij beter kent, weet dat ik eigenlijk helemaal niet vies ben van een beetje aandacht. Inmiddels voel ik me prima op mijn gemak met die twee paar wielen onder mijn kont. En mensen kijken toch wel, dus dan straal ik liever zelfverzekerd mijn eigen stijl uit dan dat ik krampachtig probeer om niet op te vallen. Zodoende rol ik nu met een setje knalrode wielen door het leven. Toch was dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling. Ik zocht immers een setje reservewielen voor het geval er iets met mijn zwarte wielen zou gebeuren. Nou hoor ik de kenners of mederollers al denken: ‘Via de WMO of de daardoor gecontracteerde leverancier krijg je toch reparatie of vervanging aangeboden bij schade of slijtage?’ Dat klopt, maar zoals je in andere blogs kunt lezen, zijn mijn ervaringen met die gecontracteerde WMO-leverancier niet bijster positief.

Alleen nog door echte specialisten

Door meerdere debacles met die WMO-leverancier [in dit stuk verder aangeduid als MP] had ik gelukkig kunnen afspreken dat hun eigen ‘monteurs’ zowel mijn rolstoel als mijn handbike niet meer mochten aanraken. Zelfs het wisselen van banden ging namelijk meerdere keren fout. Alleen in noodsituaties, zoals een lekke band onderweg, zouden die mijn maatwerk hulpmiddelen mogen repareren. Voor de rest zou al het onderhoud en de reparaties alleen nog door echte specialisten worden uitgevoerd. In het geval van mijn TNS Notos rolstoel dus door TNS Revalidatie Service (TNS). Dat bedrijf had mijn rolstoel immers laten fabriceren en via de WMO-leverancier aan mij geleverd. [Zie het blauwe kader onder aan deze blog over de uitleg van de verschillende partijen die betrokken zijn bij de levering van hulpmiddelen.]

Close up van Spinergy rolstoel wielen met rode spaken en aluminium hoepel met daar doorgeen gezien uitzicht op een set Carbolife Quadro rolstoelhoepels

Reservewielen nodig

Nadat ik in één week twee keer een lekke band had, besloot ik dat ik ook zulke ‘pech onderweg’ niet meer onder een noodsituatie wilde scharen. Ik bel dan onderweg liever mijn lieftallige eega of een vriend op om me weer op weg te helpen, dan dat ik aangewezen ben op de pech-‘service’ van MP. Dat betekent wel dat ik voor het vervangen van een lekke of versleten band een afspraak moet maken bij TNS Revalidatie Service. In de tussentijd heb ik natuurlijk wel mijn rolstoel nodig. Wilde ik de tijd uitzingen tot aan de afspraak, dan had ik dus een setje reservewielen nodig. Mijn keuze, waarvan ik de kosten graag betaalde om zodoende veel ergernis te voorkomen.

Rode Spinergy wielen

Ik vroeg daarom aan mijn contactpersoon bij TNS of ze niet nog iets van een tweedehands setje hadden liggen. Het liefst van het merk Spinergy, omdat die de krachten van mijn handbike aankunnen. Een tweedehands paar Spinergy wielen had TNS niet, maar er lagen in het magazijn nog wel twee paar die ooit verkeerd geleverd waren. Beide hadden precies de juiste maat. Een set had groene en de andere set had rode spaken. Het contrast tussen de rode spaken en het parelmoer nachtblauw van mijn rolstoel vond ik verrassend mooi. Hoewel de rode Spinergy wielen dus helemaal nieuw waren, wilde TNS ze leveren tegen een sterk gereduceerde prijs. Anders lagen ze toch maar stof te happen. Iedereen blij dus!

Afbeelding van een monteur van TNS Revalidatie Service in Harderwijk die Spinergy rolstoel wielen met rode spaken monteert met Carbolife Quadro rolstoelhoepels

Kleurrijke wielen voor een kleurrijk persoon

Een korte tijd later maakte ik de afspraak bij de TNS vestiging in Harderwijk. En bij het zien van de rode wielen wist ik het eigenlijk al. Ik vond ze zo tof dat ik besloot om die niet als reservesetje te gebruiken, maar om mijn rolstoel er een nieuwe look mee te geven. De oude zwarte set degradeerde dus tot het reservesetje wielen. De rode wielen gingen, samen met nieuwe (Carbolife Quadro) hoepels op mijn TNS Notos. En wat zien ze er gaaf uit, niet? De rode velgen passen ook perfect bij de lakkleur van mijn net aangeschafte rolstoelbusje. Gedurfd? Jawel, het zijn kleurrijke wielen voor een kleurrijk persoon, maar ik voel me er happy bij. En tot nu toe hoor ik alleen positieve reacties.
Wat vind jij van mijn rode Spinergy wielen? Laat het maar weten in de reacties hieronder!

Afbeelding van een man in een rolstoel met rode Spinergy wielen en een vrouw die voor een hyasintrode Mercedes-Benz V-Klasse rolstoelbus zitten

Gemeente, WMO, leverancier en fabrikant

Macht

De WMO is de partij die vanuit de gemeente met de cliënt bespreekt welk hulpmiddel het meest geschikt is en toestemming geeft voor de verstrekking. Vanuit de WMO wordt dat hulpmiddel ook betaald. De WMO legt die opdracht neer bij grote leveranciers zoals Medipoint, Welzorg, Meyra, Kersten, RSR, etc. Door de contracten tussen de WMO en die leveranciers, hebben die laatste op de één of andere manier zo veel macht dat er vaak veel te veel met de portemonnee dan met het oog voor de cliënt gedacht wordt. Stelregel is dat het goedkoopste adequate hulpmiddel verstrekt dient te worden. Helaas betekent dat voor de cliënt vaak een strijd om ook daadwerkelijk een adequaat hulpmiddel te krijgen. De gecontracteerde leveranciers hebben vaak een standaard pakket aan hulpmiddelen dat ze in grote aantallen afneemt bij fabrikanten zoals Quickie. Door die grote aantallen krijgen ze veel korting, maar de producten zijn vaak niet specifiek toegesneden op het individu.

Maatwerk

Elk lijf en elke beperking is alleen anders, waardoor geregeld maatwerk nodig is. Door de hoge kortingen kan zo’n leverancier echter veel meer verdienen aan zo’n ‘dertien in een dozijn’-hulpmiddel dan aan maatwerk. Ondanks gedegen argumenten vanuit de cliënt (zelfs onderbouwd door ergotherapeuten, WMO-consulenten, of zelfs revalidatieartsen), probeert een leverancier daarom toch een product te leveren van hun standaard pakket. Ook al is dat niet wat de cliënt nodig heeft. En dat neemt, zoals blijkt uit de #RegelHet-campagne, soms bizarre en mensonterende vormen aan. Maatwerk kan wel, maar alleen als blijkt dat een standaard product niet voldoet. Ik mocht gelukkig – met dank aan mijn ergotherapeut, mijn WMO-consulente en mijn eigen research, onderbouwing en volharding – na de foutieve levering van zo’n standaard product, een hulpmiddel buiten het standaard pakket laten maken.

Bij het opmeten van de maatwerk rolstoel van TNS is aandacht voor de extra beenlengte vanwege mijn orthopedische schoenen

Leverancier of fabrikant?

Zodoende kwam ik uit bij TNS Revalidatie Service. Hoewel dit bedrijf maatwerk rolstoelen levert, zijn zij niet de ‘leverancier’ zoals bedoeld volgens het contract tussen de WMO en de leverancier maar de ‘fabrikant’. Omdat (in mijn geval) MP de gecontracteerde leverancier is, moeten zij als tussenpartij de rolstoel van TNS Revalidatie Service aan mij leveren. Helaas mag zo’n grote leverancier er niet tussenuit. Omslachtig? Ja! Ontbreekt bij zo’n grote partij als MP de kennis van zo’n maatwerk product? Ja! Waarom ze dan toch het onderhoud en de reparaties aan zo’n product zelf willen doen? Waarschijnlijk omdat ze dat geld oplevert vanuit het contract met de WMO, ook al gaat dat onderhoud dus geregeld fout.

Knokken

Tel daarbij op dat die gecontracteerde leveranciers enorm groot zijn, vaak maar weinig empathie voor hun cliënten hebben en liever de portemonnee laten regeren én je begrijpt dat er een bureaucratisch moeras ontstaat waar de cliënt in moet knokken om te ontvangen wat hij of zij echt nodig heeft.

Over de auteur

2 gedachten over “Rode Spinergy wielen voor mijn maatwerk rolstoel van TNS”

Plaats een reactie