BMW 520d High Executive
Al ruim een jaar mag ik me de trotse bezitter noemen van een BMW 520d High Executive uit 2006. Niet de nieuwste auto, maar wel afgeladen met heel veel opties. In combinatie met de smeuïge en tegelijk relatief zuinige motor maakt dat de auto tot een geweldig vervoermiddel voor de bijna 60.000 kilometer die ik op jaarbasis afleg. Zoals ik altijd doe met mijn auto’s, meldde ik me aan voor de bijbehorende club; de BMW 5-serie Club Nederland. Behalve veel gelijkgestemden, tref je er ook veel kennis en vakmanschap. Je ontmoet daardoor bovendien heel toffe lui, maar soms wel noodgedwongen… zoals bij het kapot gaan van mijn CCC navigatie en boordcomputer.
CAN-bus
Want bij een dikke auto hoort helaas soms ook dikke panne. Toen ik de auto in 2017 bij Monsma Auto’s kocht, verkeerde de BMW in zeer goede conditie. Maar na meer dan een halve ton aan kilometers bovenop de 184.000 die er al op de teller stonden, kan er natuurlijk wel eens iets stuk gaan. Bovendien moet ik erkennen dat de wagen weliswaar heerlijk rijdt, af en toe denk ik dat de Duitse fabrikant hun blauw-witte propellorlogo over een Alfa Romeo schildje heeft geplakt. Storingen is zo’n auto van de generatie E60/E61 niet vreemd. Waarschijnlijk ligt dat aan de vroege CAN-bus-elektronica die erin zit. Alles wat er op zit en alles wat vervangen wordt, moet opnieuw worden uitgelezen of ingeleerd. Doe je dat niet, dan is het wachten op een volgende storing.
CCC navigatie met boordcomputer
Eén van de opties in mijn auto betreft een uitgebreid navigatiesysteem met boordcomputer, de zogenaamde CCC. Vroeg of laat gaat die een keer kapot. Kennelijk komen de auto’s nu een beetje op de leeftijd dat dit massaal gebeurt, want op het forum van de BMW 5-serie Club op facebook zie je geregeld een gefrustreerde eigenaar voorbij komen met dit probleem. Een paar weken geleden was ik ook aan de beurt. Ik bedacht me net tijdens een rit de avond ervoor nog dat ik van geluk mocht spreken dat mijn CCC-unit nog prima functioneerde. De volgende ochtend startte de navigatie nog wel op, maar ging steeds uit. Ik probeerde het nog te resetten en dat hielp eventjes. Telkens weer viel het apparaat echter weer uit en daarmee ook de radio, parkeersensoren, carkit en boordcomputer. Een nieuwe kost zo’n duizend euro, dus dat betekent een flinke aanslag op de portemonnee. Toen ik via het forum Dani Saber leerde kennen die deze apparaten zei te repareren en bovendien op een redelijke afstand van mijn huis werkte, hoefde ik niet lang na te denken. Hij mocht wel een poging wagen.
Prettige service
Zijn naam kwam vaker bovendrijven op het forum als iemand die verstand van zaken had. Bovendien bleek de monteur erg prettig in de omgang. Al snel werd een datum geprikt en reisde ik af naar Almere, waar Dani zijn werkzaamheden uitvoert. Wie de grote, glimmende dealer-showrooms van BMW kent, moet even wennen aan het kleine pand dat enigszins achteraf op het industrieterrein gevestigd is. Toch voeren ze er van alles uit, van regulier onderhoud tot schadeherstel. Noem het maar een stadse versie van een dorpsgarage. Dani ging even voor mijn klusje zitten en omdat ik een medeforumlid ben, was hij zelfs zo vriendelijk om het apparaat voor me uit en in te bouwen. Wat een prettige service! Terwijl Dani het uitgebouwde apparaat repareerde, kon ik er weer vandoor.
Vaste prijs
Na een paar dagen had hij de klus geklaard. Behalve het moederboard bleek er ook een printplaatje stuk te zijn. Die verving hij daarom ook maar. Geen gedoe met bijkomende kosten overigens, want onder de vaste prijs rekende hij dat stukje extra werk ook. Het inbouwen ging nog sneller dan het eruit halen, dus binnen een half uurtje kon ik weer op pad. Tot nu toe werkt alles prima, en dat voor ongeveer een derde van de nieuwprijs die de BMW-garage vraagt voor de vervanging van de CCC. Bovendien geeft Dani een jaar garantie op zijn werk, dus mocht er nog een storing voordoen dan kom ik nog eens bij hem terug. Dat doe ik sowieso wel, want als hij de grote beurt net zo netjes doet als deze reparatie dan rijd ik graag weer eens naar Almere. Je kan Dani Saber bereiken op: 06-48174323.
Veel leesplezier!