Nieuw autosportseizoen staat voor de deur
Er staat een nieuw autosportseizoen voor de deur. Uiteraard blikt autosportmagazine START ’84 daar op vooruit, maar het staat ook stil bij de ontwikkelingen in het tussenseizoen. Ik mag vanaf deze maand niet vier, maar vijf rubrieken vullen, waarvan er eentje uiteindelijk erg bijzonder bleek.
Venturi 260 Atlantique Paris-Dakar Prototype
Venturi staat vooral bekend als de constructeur van elektrische bolides in de Formule E en sportwagens met elektrische aandrijving. In de jaren tachtig en negentig timmerde het Franse bedrijf echter ook aan de weg met GT’s. In de meest ambitieuze periode bouwden een aantal werknemers in hun vrije tijd onder andere de Venturi 260 Atlantique Paris-Dakar Prototype. Zoals de naam al doet vermoeden, moest de auto ingezet worden in de gelijknamige, prestigieuze endurance rally. Uiteindelijk zouden deze en andere grootse plannen het merk bijna de das om doen.
Max Verstappen in de RB14
Voor de formule 1-rubriek volg ik Max Verstappen die op het punt stond om de eerste testrondes te maken in de nieuwe bolide van Aston Martin Red Bull Racing. Zal de RB14 competitiever zijn dan de wagen van 2017? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van de Renault-krachtbron?
Performance, Kort & Krachtig
Vanaf februari neem ik een extra rubriek op me. Elke maand breng een aantal nieuwtjes onder de aandacht die te maken hebben met: autosport, tuning, sportwagens of sportieve auto’s.
Twitter Circuit
Wat twitteren de autosporters en autosportliefhebbers? Een aantal van de leukste of meest bijzondere berichten pik ik er uit om met de lezer te delen.
Even bellen met: Ben Prins
En dan de rubriek ‘Even bellen met…’ Ik mocht even bellen met Ben Prins. In de Nederlandse autosport behoeft hij geen verdere introductie. Henk Tang, uitgever van START ’84 en goede vriend van Ben Prins, vroeg me om de man even te contacten. Het zou één van zijn laatste interviews worden, voordat hij op 3 april 2018 overleed. Ik had hem al heel lang niet gezien of gesproken. De laatste keer was in het eerste decennium van deze eeuw, toen ik zelf als monteur en pr-medewerker nog werkte bij het Zoetermeerse Racingteam Van der Slik. Ik wist dat Ben al geruime tijd ziek was. Henk Tang nam beetje bij beetje de activiteiten van zijn autosportbedrijf over. Ik vroeg hem onder andere naar zijn plezier in de autosport en naar de momenten op de circuits waar hij bijzondere herinneringen aan had. Het was een erg mooi en dankbaar gesprek. Met zijn overlijden heeft de Nederlandse autosport echt een icoon verloren.