Stoové-nummer
Na een maandje druk bezig geweest te zijn met andere freelance klussen, heb ik voor Klassiek & Techniek 232 de camera en het toetsenbord weer opgepakt. Sterker nog, niet alleen mijn vaste rubriek is weer gevuld, maar er staan nog twee artikelen in waar ik veel plezier aan beleefde om ze te schrijven. Zoals de hoofdredacteur fijntjes opmerkte: ‘Het is een echt Stoové-nummer’.
Toyota Corona RT40
Voor mijn vaste rubriek ‘Komt een auto bij de dokter’ strijk ik neer in Soest. De jonge ondernemer Jan Smeeing bestiert in een klassiek jaren vijftig pand zijn autobedrijf. Hij specialiseert zich met name in klassiekers en doet dat vanuit een enorme passie. Je kan uren zoet zijn in zijn bedrijf. Enerzijds vanwege de vele automobielen en anderzijds om het oude gebouw te bekijken. Jan deed me tijdens het bezoek wat plannen voor de toekomst uit de doeken waar ik zeker interesse in heb om te volgen. Ik zal er in de toekomst dus nog wel vaker heen gaan. Deze keer ben ik er echter voor een origineel Nederlandse Toyota Corona RT40 uit 1968. Een opknapper uiteraard, want daar gaat deze rubriek om. De inmiddels redelijk zeldzame klassieker wacht niet alleen op een liefhebber die de tijd en moeite in de restauratie wel steken, maar ook om zijn verhaal te vertellen. Een deel van zijn verleden is te lezen in K&T232.
Voor de Belgische lezers
Klassiek & Techniek richt zich op Nederland en België. Toch is de inhoud, met name doordat de meeste redacteurs uit Nederland komen, nog wat minder gericht op de Vlaamse klassiekerliefhebbers. Om daar verandering in te brengen, reisde ik naar het zuiden.
Belgendag in Zeeland
Allereerst maakte ik een tussenstop in het Zeeuwse Heinkenszand. Freubelaar Toontje organiseert twee keer per jaar in zijn garage Freubelpaleis een zogenaamde ‘Belgendag’. De karakteristieke Toon opent dan zijn deuren voor een groep Belgische Mercedes-liefhebbers. Helaas kon ik wegens een klein defect zelf niet met mijn ‘Dikke Dame‘ de rit maken, maar moest de moderne BMW (oei… de concurrent) me erheen brengen. Het was een geweldige dag, zoals alleen Freubelaar Toontje dat kan verwezenlijken: ongedwongen, humoristisch en tegelijkertijd vol passie, kennis en kunde.
Biografie van Yvette Fontaine
Met mijn klassieke Benz wist ik wel de rit naar België te maken. Ik mocht lunchen met de snelste vrouw van België, Yvette Fontaine. De inmiddels zeventig jarige dame weet nog altijd van wanten achter het stuur. Als enige vrouw ooit won ze in 1969 het Belgisch Toerwagenkampioenschap. Daarnaast reed ze zeer verdienstelijk diverse jaren op circuits, in rally’s en heuvelklims. Met Ford schreef ze met klinkende namen als Jacky Ickx ook enkele records op haar naam. Kortom, een indrukwekkende palmares. Ik kan dan ook volledig begrijpen dat Frank Rameckers met haar een biografie optekende. Ik las het indrukwekkend dikke boek en schreef voor Klassiek & Techniek een recensie. Oh ja… ik las alleen het Nederlandstalige deel, aangezien in dezelfde bundel het verhaal ook in het Frans en Engels staat beschreven. Een echte aanrader voor de boekenkast! En mocht je nog enigszins twijfelen, lees dan de recensie in Klassiek & Techniek 232 van juli 2017!