Niet zo’n slimme meter telefonisch geweigerd!

Onlangs benaderde mijn energieleverancier me per brief dat ze mijn meter moesten vervangen. Dat zou meteen een zogenaamde slimme meter worden.

afbeelding van analoge meter in meterkast en geen slimme meter

In het schrijven stond welhaast dat er voor mij een geweldige toekomst in het verschiet lag met dat handige metertje van ze. Maar de huidige meter was toch helemaal niet stuk?

Geen verplichting

Toen ik kort erop pardoes een nieuwe brief kreeg waarin al een datum en tijdstip stond dat de monteur langs zou komen, dook ik eens goed in de materie. Ondanks dat een geautomatiseerd tellertje je zo ongeveer door de strot geduwd wordt, blijkt het helemaal geen verplichting. Dat vertellen ze je er in die brieven natuurlijk niet of zo onduidelijk mogelijk bij.

Telefonisch weigeren

Via internet ontdekte ik een telefoonnummer waar je aan kon geven de slimme meter te weigeren. Ik belde het nummer om de vijandige invasie van mijn meterkast zo snel mogelijk een halt toe te roepen:

Telefoniste: “Goedemiddag, waar kan ik u mee van dienst zijn?”

Ik: “Nou, ik lees dat jullie een andere meter willen plaatsen. Dat wil ik niet.”

Telefoniste: “Oh? Wat bijzonder. Wat is daarvoor de reden?”

Ik: “Dat vroeg ik me ook af toen ik jullie brief kreeg. Daar stond geen plausibele reden voor de vervanging in. Heeft u mijn reden om te weigeren per se nodig?”

Telefoniste: “Ehhh… dat zijn we wel gewend om te noteren?”

Ik: “Wilt u één reden?”

Telefoniste: “Ehhh… heeft u er meer?”

Ik: “Waar zal ik beginnen?”

Telefoniste: “Ehhh…”

Ik: “Allereerst is mijn huidige meter helemaal niet stuk, dus is een nieuwe niet nodig.”

Telefoniste: “Maar die is niet slim…”

Ik: “Dat ding hoort simpelweg te meten en dat doet die als de beste. Ik zie niet in hoe een andere meter dat slimmer doet.”

Telefoniste: “Ehhh… Maar zo’n slimme meter kan u energie besparen.”

Ik: “Dat lijkt me sterk. Als ik de wasmachine aanzet voor of na het plaatsen van een andere meter, gaat die echt niet minder energie verbruiken. Zo’n slimme meter is toch aangesloten op het lichtnet? Dan is die per definitie dus energieverslindender dan mijn huidige analoge meter.”

Telefoniste: “Ehhh… Tja… Maar u kunt via internet of een app het verbruik dan continu in de gaten houden.”

Ik: “Dat bespaart nog steeds niet. Bovendien wordt de opbrengst van eventuele toekomstige zonnepanelen niet één op één van de rekening afgehaald. Ik krijg per terug geleverde kWh veel minder terug dan dat ik betaal bij het afnemen.”

Telefoniste: “Ehhh… Dat is om de kosten die we daarvoor maken te compenseren.”

Ik: “Dat gelooft u werkelijk? Dat zou toch automatisch gaan doordat die meter zo ‘slim’ is? Jullie hebben nu helemaal geen kosten als de teller van mijn meter automatisch terugdraait. Het produceren, monteren en installeren van zo’n slimme meter zijn de enige kosten die er zijn. En die zijn dus voor niets, omdat de huidige meter nog prima werkt en ik dus geen nieuwe wil.”

Telefoniste: “Ehhh… Maar als u zich later bedenkt, kunnen er wel kosten aan het plaatsen van een slimme meter verbonden zitten. Nu doen we het gratis.”

Ik: “Ik bedenk me niet hoor. En mocht de huidige meter stuk gaan, dan plaatsen jullie voor mijn part zo’n zelfde analoge meter kosteloos terug. Ik begrijp trouwens dat die slimme meter dus via de wifi werkt?”

Telefoniste: “Dat klopt, handig hè?”

Ik: “Waarom handig? Wie registreert die gegevens dan?”

Telefoniste: “Wij van de energiemaatschappij. De meter verstuurt automatisch de meterstanden en het verbruik aan ons door.”

Ik: “Dat lijkt me een behoorlijke inbreuk op mijn privacy. Ik zit niet te wachten op een netbeheerder die me in de gaten houdt.”

Telefoniste: “Zo moet u dat niet zien hoor.”

Ik: “Op een andere manier kan ik het niet zien. Of bedoelt u dat u aan de hand van mijn energieverbruik mijn gegevens kan verzamelen voor commerciële doeleinden? Aan anderen beschikbaar stellen?”

Telefoniste: “Dat laatste doen we niet met uw gegevens hoor.”

Ik: “Kunt u dat garanderen?”

Telefoniste: “Uw gegevens worden veilig opgeslagen.”

Ik: “Dat is geen garantie. Weet u waar? Bij wie? En hoe dat beveiligd is? Er zijn legio voorbeelden van banken, ziekenhuizen, et cetera waarvan de gegevens van de klanten ineens op straat lagen. En wat als er een ‘slimme’ inbreker jullie systeem hackt en aan de ‘slimme’ meter kan zien wanneer de kans het grootst is dat ik niet thuis ben? Nee, dank je wel.”

Telefoniste: “Ehhh… tja… ehhh… Als u echt voor veiligheid gaat dan kunnen we het automatisch doorzenden van de meterstanden ook blokkeren hoor. U moet dan alleen wel zelf jaarlijks de meterstanden noteren en aan ons doorgeven.”

Ik: “Dus eigenlijk zoals ik dat nu ook doe?”

Telefoniste: “Ja, inderdaad!”

Ik: “Nou dan hoeft mijn meter dus niet vervangen te worden.”

Telefoniste: “Ehhh… tja… ik zal de afspraak voor de vervanging uit de agenda halen.”

Ik: “Dat lijkt me slim. Bedankt! Fijne dag nog.”

Veel leesplezier,

Ragasto

Niet zo’n slimme meter

Over de auteur

8 gedachten over “Niet zo’n slimme meter telefonisch geweigerd!”

  1. Ralph, wat een onzin. Sorry dat ik het zeg. Rij je ook nog steeds met paard en wagen? De wagen rijd nog prima?
    Dat jij de slimme meter niet optimaal gebruikt voor slimme toepassingen, is niet zo handig.
    Besparing op kosten begint ook met financieel inzicht. Net als je verbruiksmeter in de auto je bewust laat worden waar de benzine heen gaat. Wat is jou sluipverbruik aan energie? Ik kan zelfs apparaten automatisch laten starten bij laag tarief. Handig voor het laden van auto’s en scheelt je in de portemonnee. Bij het terugleveren van de zonnepanelen kan je de wasmachine aanzetten. Neem dus een kijkje in de toekomst en geniet van de voordelen i.p.v. de negatieve dingen te benoemen.

    Ook is de slimme meter hard nodig voor het energiebeheer in de toekomst. Ik hoop dat je de koelkast ook in de toekomst nog wilt gebruiken. Daar is de slimme meter voor nodig zal ik je zeggen!

    En ik zie veel van je op Facebook. Laten we maar niet over privacy beginnen denk ik…. zeker geen bonuskaarten, airmiles, tankstation punten, enz nemen.

    Geniet van de mooie toekomst die voor ons ligt! 😉

    Beantwoorden
    • Hoi Ronald,

      Gelijk heb je met dat er veel op mijn FB staat. Dat is echter bewust, de slimme meter wil ik dus bewust niet :).
      En paard en wagen… tja… ik heb inderdaad veel minder met moderne auto’s dan met klassiekers.
      Jouw visie (als elektrotechniekman) verbaast me eigenlijk niets. Hopelijk werkt de slimme meter voor jou dus wel. Je hebt mij in ieder geval nog geen bevredigende argumentatie gegeven om mijn mening te veranderen.
      Ik wens jou uiteraard ook een geweldig mooie toekomst toe. Mijn toekomst bestaat uit het hopelijk steeds verder decimeren van mijn verbruik door andere toepassingen in besparen.

      Groetjes,

      Ralph

      Beantwoorden
  2. Zoveel onwaarheden en verbuigingen van de waarheid. Heel jammer om dit te lezen.

    Allereerst stel je dat het bijna geheim is dat de slimme meter geweigerd kan worden. Dit is ronduit niet waar. De netbeheerders lopen er alleen niet mee te koop, hetzelfde als dat KPN niet adverteert hoe hun abonnement op te zeggen.

    Daarnaast zeg je dat de slimme meter geen stroom bespaart. Goh, meen je…. De besparing begint bij jezelf en een inzicht in dat verbruik kan daar zeker wel bij helpen.

    Ook ben je bank dat hackers kunnen zien wanneer je thuis bent…. Dat kan nu ook, met een stokje. Lekker low tech, gewoon het stokje tegen jouw deur aan zetten en een dag later kijken of deze er nog staat. Dit is echt wel het laatste waarvoor iemand dit zal hacken.

    Kortom, stop met het azijnpissen.

    Mvg

    Beantwoorden
    • Hoi Jan Peter,

      Wat tof dat je de moeite neemt om op mijn artikel te reageren. Je reactie is nogal fel, terwijl ik weinig argumenten bespeur tegen mijn gestelde punten.

      Er zijn nog altijd vele mensen die niet weten dat je een slimme meter mag weigeren. Dat het geen officieel geheim is klopt. Je geeft zelf al aan dat netbeheerders er niet mee te koop lopen. Dat vind ik dus een kwalijke zaak, omdat de consument daarmee onvoldoende geïnformeerd wordt. Door dit soort columns, probeer ik dit soort dingen aan de kaak te stellen.

      Over dat de slimme meter geen stroom bespaart, is iedereen het eens. De manier waarop zo’n product aan de man gebracht wordt, komt soms wel over alsof je niet zonder kan. Tegen mensen die zo’n ‘slimme’ meter nodig hebben om inzicht te krijgen en aan de hand daarvan pas stroom te besparen, zal ik meteen zeggen dat ze het moeten doen. In mijn huis gaan alle apparaten die ik niet gebruik nu ook al gewoon uit en indien gewenst zelfs uit het stopcontact. Alle apparaten die ik gebruik, zet ik nooit langer aan dan nodig. Een moderne meter zal niet zorgen dat ik die apparaten nog meer uit dan uit ga doen.

      En tja… dat argument over de hackers. Allereerst wil ik zeggen dat als er meer manieren zijn voor inbrekers om te zien dat ik thuis ben (zoals het door u genoemde stokje bij de deur), wil dat nog niet zeggen dat we andere manieren ook maar moeten toelaten. Bovendien gaat het niet alleen om inbrekers, maar (zoals u kunt lezen) ook over het bewaren, verwerken en door derden gebruiken van die gegevens. Dat wil ik niet.

      Kortom, dat u stellig gelooft in de verkoopverhalen van de netbeheerders (of brengt u de meters misschien zelf aan de man?), vind ik prima. Dan wens ik u heel veel plezier met uw slimme meter. Ik ben simpelweg nog altijd niet overtuigd…

      Mvg

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Mobiele versie afsluiten