Impact van het moeten strijden voor hulpmiddelen
Monique Wijnen, redacteur bij Support Magazine, nam contact met me op met de vraag of ik mee wilde werken aan een artikel in Support Magazine. De insteek gaat over de impact van het moeten strijden voor hulpmiddelen buiten het kernassortiment.
Rondom rolstoelen gaat het mis
Dat er namelijk behoorlijk veel misstanden zijn rondom de aanvraag en verstrekking van hulpmiddelen in Nederland, kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Met name rondom rolstoelen gaat het mis. Lezers van mijn blogs hebben bijvoorbeeld in ‘Strijd om een rolstoel voor het echie‘ en in ‘Een goed rolstoelkussen voor het echie‘ meegekregen hoe moeizaam zo’n traject verliep.
Net iets anders nodig
In de eerste editie van 2021 van Support Magazine werd er aandacht besteed aan wat die strijd met iemand doet. Het ging dus niet zo zeer om de praktische beschrijving van het traject, maar meer om hoe ik uiteindelijk wel die rolstoel kreeg die ik nodig had. Ook de gevoelens die erbij kwamen en wat het in me naar boven bracht, komen in het artikel aan bod. Denk aan verdriet en teleurstelling bij een totaal verkeerde rolstoel dan was afgesproken. Of het gevoel krijgen als zeurpiet gezien te worden door de grote leveranciers wanneer je samen met je ergotherapeut onderbouwt dat je net iets anders nodig hebt dan in het kernassortiment (standaard pakket) zit.
Special Kracht & Kwetsbaarheid
Samen met het verhaal van een andere rolstoelgebruiker portretteerde Monique Wijnen ons in de Special Kracht & Kwetsbaarheid. De titel van het artikel luidt heel toepasselijk: ‘Compensatieplicht; geef duidelijk aan waarom je juist deze rolstoel nodig hebt.’ Het volledige overzicht van de Special Kracht & Kwetsbaarheid, nummer 1 van 2021 staat op de website van Support Magazine. Daar kan je ook een los exemplaar bestellen of abonnee worden.
Stille hoop
Mijn stille hoop is dat het bijdraagt aan bewustwording. Dat het ook de juiste personen bereikt, zodat een nieuwe #RegelHet campagne in de toekomst overbodig blijkt.