Een goed rolstoelkussen voor het echie

Een goed rolstoelkussen

Het avontuur is uiteindelijk goed afgelopen, dus ik wil eigenlijk niet te veel klagen. Ik had deze blog daarom ook bijna niet gepubliceerd, maar ik besloot om het toch te doen om andere rollers een hart onder de riem te steken, om te volharden en misschien zelfs te waarschuwen. Volharden om alert te blijven, je eigen gevoel te volgen en je niet te laten afschepen. Het is het verhaal van het zoeken naar, aanmeten van en bestellen van een goed rolstoelkussen.

Zoekende naar juiste rolstoelkussen

In een eerdere blog over mijn maatwerk rolstoel van TNS schreef ik al dat ik nog een beetje zoekende was naar het juiste rolstoelkussen. Het fijnste kussen dat ik tot nu toe heb gehad zat in mijn eerste rolstoel, maar die had een harde schaal erin verwerkt, waardoor die niet mee kon buigen met de knik van de ergozit in mijn huidige rolstoel, de TNS Notos. Daarom deed ik het vooralsnog met een Jay Easy Fluid. Die had namelijk zo’n zelfde drukverdelende gelpad, maar het kussen was verder wat dunner en met wat minder steun. Ik redde me er redelijk goed mee, maar ik zocht ondertussen nog wel door naar iets wat mijn zitcomfort verder kon verbeteren.

Afbeelding van ergozit in rolstoel verduidelijkt met rode lijnen in mijn TNS Notos
TNS Notos, waarin de ergozit is verduidelijkt met een rode lijn

Niets in één keer goed

Toen ik mijn meest recente orthopedische schoenen ontving, veranderde mijn zithouding door onder andere de toegenomen lengte van de onderbenen met die schoenen. Hierdoor gingen mijn bovenbenen wat ‘zweven’ boven het rolstoelkussen. Zeker tijdens het handbiken en gedurende een lange tijd zitten, had ik sindsdien echt te weinig steun. Ik trok daarom aan de bel bij Medipoint (MP), de leverancier waarmee de WMO van mijn gemeente zaken moet doen. Dientengevolge ook de partij waar ik dat soort wijzigingen aan mijn rolstoel mee moet bespreken. Laat ik het voorzichtig omschrijven dat MP en ik geen vrienden zullen worden. Tot nu toe is er werkelijk niets waar dat bedrijf zich rechtstreek mee bemoeide in één keer goed gegaan. Maar MP stuurde een voor mij nieuwe ‘adviseur’, dus die gaf ik daarom het voordeel van de twijfel.

Maatwerk rolstoelkussen

Die ‘adviseur’ kwam thuis bij me langs en bekeek mijn zitpositie uitvoerig. Ik kreeg daadwerkelijk het gevoel dat ik eindelijk iemand van MP had getroffen die kennis van zaken had. Voor- en nadelen van andere rolstoelkussens bespraken we uitvoerig. Zo wilde ik per se niet dat ik veel hoger kwam te zitten, omdat ik dan op in plaats van in mijn rolstoel zit. Ook vond ik de iets scherpere knik in mijn benen op zich helemaal niet storend, maar miste ik dus voornamelijk steun onder de bovenbenen, waardoor ik verkrampte en extra pijn had. We konden echter geen enkel rolstoelkussen vinden dat aan de wensen en eisen voldeed. De MP ‘adviseur’ kwam vervolgens zelf met het idee om ook voor het rolstoelkussen dan maar over te gaan op maatwerk. Hij stelde voor om eenzelfde kussen als dat ik al had te bestellen en met een geleidelijk aflopende schuimrubber wig te laten opdikken bij een bedrijf dat het rolstoelkussen kon aanpassen. Wow, MP die zelf out-of-the-box denkt?

Overleg met TNS Revalidatie Service

Om er helemaal zeker van te zijn dat dit de beste oplossing was, zou hij ook even overleggen met TNS Revalidatie Service. TNS is immers de partij die mijn maatwerk rolstoel met ergozit heeft opgemeten en gefabriceerd aan de hand van mijn specifieke behoeftes. Omdat het wat langer duurde voor hij met de rolstoelbouwer kon overleggen, belde de ‘adviseur’ mij tussentijds zelfs even op om me op de hoogte te houden van de kleine vertraging. Het was mijn tweede positieve moment van verbazing. Zo kende ik MP helemaal niet. Zouden ze dan echt het belang van hun klanten inmiddels hoger op de prioriteitenlijst hebben gezet? Uiteindelijk zag ook TNS de voorgestelde oplossing wel zitten, dus niets stond er meer in de weg om het rolstoelkussen te bestellen en te laten aanpassen. Toch?

Zonder overleg

Juist… een paar dagen later had ik een voicemailbericht van de adviseur: “Ik heb het bedrijf gesproken dat je rolstoelkussen zou aanpassen en ze hebben een ander kussen voorgesteld. Dat heb ik dus besteld.” Wat? Het zal toch niet? Niet eens een beetje informatie over welk merk of type. Rechtstreeks terugbellen ging niet, want hij belde anoniem. Dan maar een belletje naar het regiokantoor. Na veel vijven en zessen konden ze me doorverbinden naar zijn voicemail. Kort en bondig legde ik uit dat er zonder overleg niets anders besteld moest worden dan wat we hadden afgesproken en dat ik op zijn minst zelf eerst wilde bekijken wat nu ineens het andere idee was.

Op eigen houtje

Maar twee dagen lang kwam er geen reactie, totdat ik een telefoontje kreeg van het regiokantoor.
MP: “We willen graag een afspraak maken voor het afleveren van uw nieuwe rolstoelkussen. Wanneer schikt het?”
Ik: “NIET! Ik had met jullie adviseur na uitvoerig overleg, opmeten en dubbelchecken met mijn adviseur van TNS iets afgesproken. Nu is er zonder overleg en geheel op eigen houtje iets anders besteld en ik weet niet eens wat. Dus dat wil ik niet.”
MP: “Nou, u moet ervan uit gaan dat onze adviseur echt wel weet wat hij doet.”
Ik: “Nou dat vertrouwen heb ik dus totaal niet. Sinds jullie op eigen houtje en zonder overleg het ook al eens voor elkaar kregen om me een geheel andere rolstoel te leveren dan we hadden afgesproken. Die bleek bovendien verre van adequaat [red: lees hier meer over dat avontuur]. En zelfs het verwisselen van bandjes ging, omdat jullie dat op eigen houtje wilden doen, tot drie keer toe mis. Kortom, laat eerst die ‘adviseur’ maar met me overleggen…”

Dat gaan we dus niet doen

Enige tijd later belde de ‘adviseur’ mij op. Volgens hem was zo’n standaard kussen van dat andere merk en type makkelijker en sneller te leveren dan ons oorspronkelijke idee van een maatwerk rolstoelkussen. Maar ik hoefde niet ‘makkelijk en snel’, ik wil simpelweg iets dat voor mij goed zit. Hij zou me wel even een mailtje sturen met het kussen dat hij voor ogen had. Maar al bij de eerste aanblik van dat rolstoelkussen zag ik dat dat nooit zou voldoen. Het gehele ding was zo’n vijf centimeter dikker. Wat hadden we ook alweer afgesproken over dat de zithoogte niet mocht veranderen? Voor de volledigheid heb ik nog even een dik boek erbij gepakt en onder mijn huidige kussen gelegd. Daar zat ik dan… OP de rolstoel in plaats van erin. En dan de gelpad die dat merk erin leverde. Die leek een stuk kleiner dan die ik nu heb. Al met al dus wel erg veel veranderingen die bovendien niet pasten bij wat de bedoeling was. Ik zou er eerder mee achteruit gaan qua zitcomfort. “Dat gaan we dus niet doen”, luidde mijn schriftelijke reactie vergezeld van mijn onderbouwing.

Oorspronkelijke idee

De ‘adviseur’ kon zich wel in mijn argumenten vinden. Tja, het had er nog eens bij moeten komen als hij dan nog zijn eigen zin had doorgedreven. Hij zegde toe het oorspronkelijke idee van het maatwerk rolstoelkussen dan maar in gang te zetten. Dat zou wel een paar weken langer duren dan het standaard kussen. Dat wist ik al, maar ik wacht liever iets langer op een product dat wel goed is. En inmiddels waren we onnodig alweer twee weken verder sinds hij de aanpassing eigenlijk in gang zou zetten, dus tjop tjop… aan het werk. Dan kan ik hopelijk snel weer een update schrijven over hoe fijn dat maatwerk rolstoelkussen in de praktijk bevalt.

Over de auteur

2 gedachten over “Een goed rolstoelkussen voor het echie”

    • Ja, soms moet je je echt vastbijten om de juiste middelen te krijgen. Volgende keer mag mijn ergotherapeut er mee aan de slag. Dat scheelt mij weer energie. Overigens heb ik het kussen nog niet hoor. Die wordt op dit moment aangepast, dus hopelijk met een week of drie krijg ik hem.

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Mobiele versie afsluiten