Vrolijk en betrouwbaar
Onlangs kreeg het wagenpark van de familie RaGaSto gezinsuitbreiding. Al een tijdje gunde ik mijn lieftallige eega een vrolijk en betrouwbaar vervoermiddel. Ze is zelf geen autoliefhebber, maar toen ik haar vroeg wat ze nou echt een leuk autootje vond, antwoordde ze resoluut: “Een Nuova Fiat 500!” Daar kon ik niet doof voor zijn. En omdat Marjolein dat verdient, moest dat natuurlijk wel een heel guitige worden!
Nuova Fiat 500 voor mijn vrouw
Met al die medische avonturen zou je bijna vergeten dat ik ook autojournalist ben en daaruit voortvloeiend op mijn website af en toe een artikel over mijn autohobby plaats. Het is dus de hoogste tijd voor een autoblogje. Voor mij extra leuk natuurlijk, omdat het een ‘eigen’ auto betreft. Of eigenlijk niet, want deze Nuova Fiat 500 is echt specifiek voor mijn vrouw bedoeld.
Niet ideaal
Jarenlang had ze een Nissan Micra. Daar was ze helemaal mee vergroeid. Maar je zal altijd zien dat dat zakjapannertje onherstelbaar in de soep liep op een moment dat dat het slechtst uit kwam. We zaten midden in een rolstoeltoegankelijke verbouwing van ons huis en zaten door alle kosten daarvan tijdelijk financieel behoorlijk aan de grond. We wisten dat het op termijn wel weer goed zou komen, maar op dat moment hadden we echt even wat zorgen daarover.
Met mijn lichamelijke beperkingen en de psychische strubbelingen van mijn vrouw, was een tweede auto geen kwestie van luxe. We hadden allebei onze medische afspraken waar we geregeld naar toe moesten. Bovendien heb ik zelf een rolstoelbus met hoofd- en handbediening. Die kan weliswaar voor noodgevallen omgezet worden naar de gewone bediening voor ‘lopende mensen’, maar dat is niet ideaal.
Budgetvriendelijke Nissan Micra
Ik klopte daarom aan bij Autobedrijf Mazier in Ermelo. Eigenaar Willem Jan treedt voor klanten als een soort automakelaar op. Naast de reguliere in- en verkoop kan een klant dus een zoekvraag neerleggen voor een specifiek soort, merk of type auto. Daarbij probeert hij de klant volledig te ontzorgen. Hij had me bij de aanschaf van mijn Mercedes-Benz V-Klasse al eens goed geholpen met een aankoopkeuring en proefrit.
In zijn toenmalige werkplaats deden zijn monteurs ook het onderhoud van onze auto’s. Hij restaureert, samen met één van zijn contacten, bovendien mijn oldtimer. Om ons na het stuklopen van de Nissan Micra toch mobiel te houden, mochten we geheel vrijblijvend een kleine auto uit zijn voorraad lenen. Een geste waar we hem ontzettend dankbaar voor zijn. Een aantal maanden later had hij een budgetvriendelijke (wederom) Nissan Micra te koop staan. Lekker vertrouwd dus voor Marjolein.
Dat wagentje had echter al heel wat jaren en kilometers aan ervaring en dat merkten we na een jaartje wel. Geregeld had die een storinkje, bij lang stil staan in ons bos zorgde het vocht voor de nodige schimmel en uiteindelijk wilde die ook steeds moeilijker starten. Alles was te repareren, maar we hadden ook de mogelijkheden weer om een nieuwere, betrouwbare auto aan te schaffen. Met alle medische en psychische ellende gunde ik haar ook weer wat zorgeloos autorijden, met lol! Ik vroeg haar dus wat ze wilde: “Opknappen of een andere auto?” En in geval van dat laatste: “Wat vind je nou echt een leuke auto?”
Zoekvraag voor een Nuova Fiat 500
Haar antwoord verklapte ik in de introductie al. Voor mij betekende het een signaal om er echt even goed voor te gaan zitten en met de toekomstige Nuova Fiat 500 rijdster een eisen- en wensenlijstje samen te stellen. Autobedrijf Mazier betrok ik bij de zoekopdracht. Ik kwam met een vrij specifieke zoekvraag en dat zoeken deed Willem Jan met verve.
Mijn creatieve wederhelft heeft nogal een kunstzinnig gevoel voor kleur. Haar bedrijfskleuren bestaan vooral uit zachte tinten. Niet gek dus dat ze zelf al aangaf graag ook zo’n lieflijk kleurtje op haar auto te willen. In ieder geval geen knalrood, zwart, grijs of wit. Omdat ze dus wat somber kan zijn, had ik zelf op de wensenlijst aangegeven dat het interieur licht en vrolijk moest ogen. Bij ons in het vochtige bos mocht het per se geen cabriolet (500C) worden of een uitvoering met schuifkanteldak. Het vaste, glazen panoramadak mocht uiteraard wel. Verder wilden we graag een rijke uitrusting. En gezien de vele korte afstanden en de betrouwbaarheid het liefst een eenvoudige motor en niet de toch wat storingsgevoeligere twin-air en turbo-motoren.
De laatste wens op het lijstje van Marjolein betrof de transmissie. De officiële uitleg die ze gaf, was dat ze het schakelen niet wilde verleren en daarom liever niet een automaat wil rijden. Ik denk echter dat ze eigenlijk wilde voorkomen dat ik haar autootje ook zou laten voorzien van hoofd- handbediening en dan stiekem blokjes om ging rijden ermee. Ik stak namelijk niet onder stoelen of banken dat ik nog wel enthousiaster werd van een Nuova Fiat 500 dan zij.
Nuova Fiat 500 bleek een pareltje
Al met al dus een fiks wensenlijstje waar Mazier mee aan de slag kon. Het aanbod van de Nuova Fiat 500 is groot, maar om met de woorden van Willem Jan te spreken: “Er zit een heleboel kaf tussen het koren.” Na enkele weken belde hij me op. Hij had al meerdere exemplaren afgeschoten, maar hij had nu echt een uitzonderlijk mooie 500 gevonden. Er was alleen één probleem.
Ik had aangegeven geen importauto te willen. En laat dit exemplaar nou net een Duitse registratie hebben. Het betrof echter wel een eerlijke auto. De geschiedenis was bekend, aandachtpuntjes stonden duidelijk aangegeven en de kloppende kilometerstand van 56.000 km was voor een auto uit 2013 bijzonder laag. Eigenlijk klopte alles; luxe uitgevoerd, glazen panoramadakje, in nette conditie, schakelbak, de aloude en degelijke 1.2 motor, etc. Ik dacht er even over na en vertrouwde op de expertise van Autobedrijf Mazier. Die reisde daarop af naar het diepe zuiden van ons kikkerlandje.
De aankoopkeuring en proefrit bevestigden het vermoeden. Deze Nuova Fiat 500 bleek een pareltje. En het bedrijf dat de Fiat verkocht gaf bij Mazier dusdanig vertrouwen dat hij niet alleen ‘ons’ nieuwe Fiatje meenam. In het kader van “Ik heb hem zelf ook,” schafte mijn automakelaar er zelf ook een aan bij dat bedrijf.
Auto met uitstraling
Omdat op de foto’s de kleur een beetje vertekent, gingen mijn lieftallige eega en ik zo snel als kon een kijkje nemen toen de 500 naar het Ermelose bedrijf was gehaald. En over die eerste kennismaking kan ik kort zijn: wat een schattig, mooi wagentje! Echt een auto met uitstraling. De babyblauwe kleur, officieel ‘Legends Blue’, is in werkelijkheid een stuk zachter dan op de verkoopfoto’s. Al meerdere mensen hebben het inmiddels tegen Marjolein gezegd: “Echt een auto die bij jou past.”
Het blijft natuurlijk een occasion, dus je hebt altijd wel wat dingetjes die de aandacht behoeven. Maar Willem Jan ging voor de aflevering hard aan de slag om de puntjes helemaal op de i te zetten. Zo maakte hij de elektrische spiegelverstelling weer gangbaar en haalt hij er binnenkort nog een minuscuul parkeerdeukje voor ons uit. Voor een kersverse APK slaagde het ‘Bolletje’ glansrijk. Dat blijkt inmiddels ook de roepnaam voor deze Nuova Fiat 500.
Nuova Fiat 500 met toepasselijk kenteken heet ‘Bolletje’
Ik geef mijn auto’s altijd namen. Zo heetten de twee eerdere Micra’s respectievelijk ‘Niels’ en ‘Niels 2’, mijn klassieke Mercedes-Benz W116 noemde ik ‘De Dikke Dame’ en mijn Corrado G60 ging als ‘Frau Birgit’ door het leven. Marjolein vindt dat echter maar onzin, dus mijn suggesties zoals Giovanni, Tetto in vetro (letterlijk ‘glazen dak’) of Mario, schoot ze allemaal af. Ach ja, ‘Bolletje’ it is, zoals de algemeen gangbare bijnaam voor Nuova Fiat 500’s luidt volgens liefhebbers.
Ik troost me met de gedachte dat ‘Bolletje’ geheel toevallig een toepasselijk kenteken kreeg. Omdat Mazier deze Nuova Fiat 500 voor ons via de tussenhandelaar importeerde, kreeg die een gloednieuw persoonlijk kenteken. Laat ik het uitleggen. Ik zie het autootje toch wel als een cadeautje voor mijn lieftallige eega, dus die X (het kusje) aan het begin is al grappig. De laatste twee letters ‘RS’ betreffen tevens mijn initialen. De 012 er tussenin zijn als opeenvolgende nummers al leuk, maar ze geven ook meteen een rijm aan het oplezen: Kusje-nulééntwee-RalphStoové’.
Mooie combinatie
Mijn vrouw kon haar geluk niet op. Zo fijn om haar met een big smile achter het stuur te zien zitten (klik bij het zien en liken van het filmpje ook even op de volgknop). Meteen het eerste weekend trotseerde ze al de besneeuwde wegen. Ze heeft duidelijk haar vrijheid terug met deze mobiliteit. En ze was toch geen autoliefhebber? Nou, er wordt al gesproken over een leuk biesje op de zijkant en haar bedrijfslogo op de achterruit. Juist ja… straks gaat ze ook nog meedoen met toertochten, haha…
En al kan ik er zelf dus niet in rijden, ik geniet er ook van. Van hoe mijn lieftallige eega er blij mee is, maar ook om er naar te kijken. Het contrast met mijn V-Klasse kan bijna niet groter. Qua kleur niet, met dat ‘Legends Blue’ afstekend tegen het ‘Designo Hyacinth Red’ van mijn rolstoelbusje. En qua formaat is het net mini en maxi. Het lijkt ons huwelijk wel; veel tegenstellingen, maar toch een mooie combinatie.
Auto’s verzekerd bij Jabes Verzekeringen
Nog een kleine aanvulling:
Al jaren ben ik bevriend met een van de eigenaren van Jabes Verzekeringen. Hij heeft daarom uiteraard ook onze Fiat 500 verzekerd. Ik kan niet anders zeggen dat ik daar ook heel tevreden over ben. Hij verzekerde eerder ook onze andere auto’s, waaronder mijn rolstoelbusje. Dat laatste schijnt bij veel verzekeraars steeds lastiger te worden. Door de contacten van mijn tussenpersoon, lukt het hem echter nog altijd om voor een aantrekkelijk tarief ook rolstoelvoertuigen te verzekeren. Echt een aanrader, dus heb je een rolstoelbus en zoek je een autoverzekering? Neem dan even contact op met Jabes Verzekeringen, vraag dan naar Hilko en geef dan ook even aan dat je via mij (Ralph Stoové) komt. Dan weet ik zeker dat het goed komt!
Mooi geschreven allemaal weer Ralph.
Veel geluk met de V en Bolletje.