Fleetaccess alarm en Jabes Verzekeringen tbv mijn Mercedes-Benz V-Klasse – wheelchairvantastic

Jabes en Fleetaccess

Het mooiste rolstoelbusje van Nederland. Zo presenteer ik mijn Mercedes V-Klasse op mijn social media. Beetje gekheid misschien, maar feit is dat het ook echt een heel mooi en luxe voertuig is. Dat weet het boevengilde en de verzekering ook. Dus dan dient zo’n bus goed verzekerd én beschermd te worden met een alarm. Daar kwamen Jabes en Fleetaccess om de hoek kijken.

Dit artikel is ook vertaald in het Engels, aangezien er op mijn Instagram account van ‘Wheelchairvantastic’ ook heel veel internationale volgers zijn. Die vertaalde versie lees je door te klikken op: ‘Fleetaccess alarm and Jabes Insurance for my Mercedes-Benz V-Class.

Vrachtwagen

Een goed alarm vereiste de verzekering ook. Via mijn tussenpersoon van Jabes Verzekeringen heb ik mijn Mercedes-Benz V-Klasse verzekerd bij Ansvar Idea. Dat had nog wat voeten in de aarde. Op de beschrijving van mijn kentekenbewijs stond namelijk ook dat mijn busje een vrachtwagen zou zijn. Ach ja, groot en zwaar is het rode gevaarte wel met pak ‘m beet 2500 kg. Maar mijn Mercedes-Benz V-Klasse een vrachtwagen noemen, gaat toch wel wat ver. Foutje van de RDW, dat wel vaker voorkomt bij dit soort voertuigen. De verzekeraar nam die carrosserieomschrijving echter als waarheid aan, terwijl dat alleen een toegevoegde aanvulling is op de voertuigcategorie. De voertuigcategorie zou leidend moeten zijn bij de registratie van een voertuig. En die klopte wel.

Bemiddeling door Jabes Verzekeringen

Toch besloot de verzekeraar vanwege die verwarrende omschrijving mijn V-Klasse aanvankelijk niet te kunnen verzekeren. Gelukkig wist ik mijn tussenpersoon te overtuigen en die bemiddelde vervolgens met Ansvar Idea om het verzekeringspakket in orde te maken. Die ervaring kan je ook teruglezen op de website van Jabes Verzekeringen. Hilko, directeur bij Jabes, verwoordde het als volgt: “Ach, het zal bij de familie Stoové eens een keer normaal gaan…” Gezien de jonge leeftijd en de hoge handelswaarde spreekt het voor zich dat ik de auto WA Casco (in de volksmond ‘All Risk’) heb verzekerd. Normaal gesproken moet je daarbij de accessoires, zoals de aanpassingen voor mijn handicap, extra bijverzekeren. In mijn geval hoefde dat echter niet. De aangepaste bedieningselementen en de liftjes voor mijn rolstoel heb ik namelijk vergoed gekregen vanuit het UWV. En het UWV neemt het risico daarvan zelf op zich.

afbeelding van Ralph Stoové in zijn rolstoel zittend naast zijn rode Mercedes-Benz V-Klasse rolstoelbus en een banner van tussenpersoon Jabes Verzekeringen

Gebruikelijke eisen

Mijn Mercedes-Benz V-klasse stamt uit 2018, een occasion dus. Hoe de vorige eigenaar het voor elkaar kreeg om de bus te verzekeren blijft een raadsel. Geen enkele verzekeraar wilde namelijk een polis afgeven zonder dat het alarm een upgrade kreeg en er een toevoeging kwam met een peilzender. Voor voertuigen boven een bepaalde nieuwwaarde zijn dat gebruikelijke eisen van een verzekeraar, maar er was dus nog wel wat werk aan de winkel. Want totdat ik er een SCM gecertificeerd alarm met hellingshoekdetectie en een peilzender liet inbouwen, dekte Ansvar Idea geen inbraak en diefstal. Dat risico durfde ik natuurlijk niet te nemen, omdat ik niet zomaar weer even een nieuw busje kan aanschaffen.

Nog geen honderd meter ver

Het geeft bovenal een veilig gevoel dat de auto er goed beveiligd bij staat wanneer ik met mijn lieftallige eega een dagje de stad in duik. En mocht een stuk verdriet de auto stelen, dan kunnen we de locatie van de V-Klasse hopelijk opsporen met de peilzender. Maar aan de andere kant vraag ik me af hoe zo’n boefje zich achter de oren krabt wanneer die de auto openbreekt en tegen allerlei hendels en knoppen aankijkt waarmee hij de bus moet zien te besturen. Ik denk dat die nog geen honderd meter ver komt. Wat dat betreft is een aangepaste auto op zich al een goede beveiliging.

Clifford

Voor het mooiste rolstoelbusje van Nederland wilde ik natuurlijk het beste tegen een zo goed mogelijke prijs. Zodoende kwam ik uit bij Fleetaccess. De alarmsystemen van het bedrijf in Nuenen kan je zo uitgebreid krijgen als je zelf wil. Ik had zelf vanwege de strenge verzekeringseisen weinig keuze. Een SCM alarmklasse 3 met hellingshoekdetectie en een peilzender moest er van de verzekeraar minimaal in komen. De keuze bestond vooral tussen een origineel Mercedes-Benz alarm of het systeem van Clifford. Het eerste kostte bijna het dubbele. En aangezien mijn portemonnee na de aanschaf van het busje en de ophanden zijnde rolstoeltoegankelijke verbouwing van ons huis zo ongeveer vacuüm getrokken is, besloot ik toch maar niet voor het Mercedes-Benz systeem te gaan. Het enige nadeel van het Clifford Cobra alarmsysteem is dat er een extra handzender bij komt. Je hebt dus als het ware twee sleutelkastjes aan je sleutelbos.

Keyless

Waar het op neer komt is dat ik dus een extra knopje moet indrukken wanneer ik op pad ga. Maar dat is een kleine moeite voor een veilig afgesloten wagen. De auto van het slot halen doe je met een knopje op de originele sleutel. Het alarm en de startonderbreker deactiveren gaat vervolgens met de extra handzender. Bij het afsluiten van de auto springt het alarm er trouwens automatisch op. Dat scheelt weer. Over het softwarematige deel van het inbouwproces kon Fleetaccess helaas, maar begrijpelijk, niet alles delen. Met name het inlezen van het alarmsysteem en de daarbij behorende codes moeten immers niet op straat komen te liggen. Het vak van ontvreemden raakt dankzij de digitalisering toch al in een stroomversnelling, zoals dit filmpje van Schmee150 over het gevaar van keyless entry en keyless start laat zien. Daar heeft Fleetaccess eveneens een oplossing voor, dankzij de Keyless Protector.

Inbouwlocaties van Fleetaccess

Wat valt er dan wel te vertellen over de inbouw? Tja, het blijft nou eenmaal een pijnlijke ervaring als je (voor mij) duurbetaalde en nieuwe auto deels gedemonteerd wordt. Maar uiteraard deed de monteur het voorzichtig en zonder schades te veroorzaken. Bij mijn V-Klasse moest onder andere het dashboard er deels uit. Dus het navigatiescherm, de carbonlook afdekpanelen, dashboardkastje, etc lagen allemaal op de werkbank. Een uiterst schone werkbank trouwens, net als dat de hele werkplaats van Fleetaccess er bijna klinisch netjes uitziet. Overigens bouwt Fleetaccess een alarm ook op locatie in. Zo zijn er diverse inbouwstations door het land waar je terecht kunt. Als je een ruime garage of loods hebt waar de monteur overdekt kan werken dan komt Fleetaccess ook graag daar naartoe. Ik koos er echter voor om naar hun hoofdvestiging te rijden, zodat ik er voor dit blogje meteen wat mooie foto’s kon maken.

Sensoren

Ook op andere plekken van mijn rolstoelbusje verdwenen tijdelijk wat onderdelen, waarachter de monteur elementen van het alarm verstopte. Denk daarbij aan de hellingshoeksensor en sensoren om bewegingen en schokken te detecteren. Bij het activeren van die sensoren zet dat een luide sirene in werking, welke weer is weggewerkt onder de motorkap. Die sirene moest vanwege de extreem goede isolatie van zo’n V-Klasse (niet voor niets ligt het gewicht van de bus dus rond de 2500 kg) op standje maximaal worden geprogrammeerd. Anders zouden de dieven en dievegges alsnog niet schrikken.

Onzichtbaar

Je ziet dus weinig van het alarm zelf. Onder de motorkap verraadt de tegen de zekeringenkast gemonteerde sirene de aanwezigheid van een alarm. Ik moest zelf drie keer kijken voordat ik doorhad waar dat geluid producerende apparaatje precies zat. Verder zie je op de middenconsole een rond knopje met een knipperend rood ledje zitten. Nauwelijks groter dan een centimeter, maar duidelijk genoeg om je te laten weten wanneer het alarm is ingeschakeld of niet. En dat illustreert eigenlijk meteen de belangrijkste eigenschappen van het systeem. Juist de onzichtbare aspecten zorgen voor de grootste veiligheid. Want via Clifford heeft het alarm een connectie met een meldkamer. Dat gaat via een soort telefoonabonnement dat zo’n tientje per maand kost. In geval van diefstal of inbraak kan die meldkamer door middel van de ingebouwde peilzender mijn V-Klasse weer opsporen en mij verwittigen van de oneigenlijke verschaffing van toegang tot het busje.

Voertuigvolgsysteem of peilzender

GPS of radiogolven

Overigens zit er nog een wezenlijk verschil tussen een voertuigvolgsysteem en een terugvindsysteem met behulp van een peilzender. Een standaard voertuigvolgsysteem maakt gebruik van GPS (Global Positioning System), terwijl een peilzender werkt met radiogolven. Het voordeel van radiogolven is dat die doorgaans ook werken wanneer een voertuig zich in een afgesloten ruimte bevindt. Denk daarbij aan scheepscontainers of achterin een vrachtwagen. De peilzenders zijn ook lastiger te traceren en daardoor moeilijker te verwijderen. Een ander voordeel betreft de voeding. Peilzenders hoeven niet (volledig) op de accu van de auto te worden aangesloten, maar hebben een eigen accu.

Kiwa SCM certificaat bij Fleetaccess

Niet gek dus dat verzekeraars bij dure en exclusieve auto’s tegenwoordig vaker vragen om een peilzender ipv alleen een standaard voertuigvolgsysteem. Daarbij stellen ze vaak de aanvullende eis dat het gehele alarmsysteem een Kiwa SCM keurmerk heeft. Daarbij zijn er grofweg vijf alarmklasses onder te verdelen. Daarvan behelst SCM Klasse 1 eigenlijk alleen een startonderbreker en SCM Klasse 4 en 5 de alarmsystemen betreffen met voertuigvolgsystemen of peilzenders. Hoe hoger de SCM alarmklasse, des te uitgebreider het alarm. Op de website van Fleetacces lees je daar meer over. Je krijgt bij de installatie en na aanmelding bij de meldkamer een certificaat thuisgestuurd. Dat geldt meteen als bewijs voor je verzekeringsmaatschappij dat je hebt voldaan aan de eisen van je verzekering.

Preventie

Toch blijft het belangrijk om het de criminelen preventief zo moeilijk mogelijk te maken. Meest logische stap betreft het niet in het zicht laten slingeren van (waardevolle) spullen. En verder parkeer ik het liefst in bewaakte parkeergarages of waar camera’s op mijn voertuig staan gericht. Gelukkig past mijn bus met net geen twee meter hoogte in de meeste parkeergarages. Verder bestaan er aanvullende maatregelen zoals een dashcam. Ook hoop ik dat er een preventieve werking uitgaat van de stickers op de zijruiten die aanduiden dat er een gedegen alarmsysteem aanwezig is. En nu maar hopen dat ik het alarm nooit nodig zal hebben!

Fleetaccess vond het inbouwen van een alarm in het ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ ook bijzonder, waardoor ze over mijn bezoek zelf ook een nieuwsbericht schreven. Je leest dat artikel op de website van Fleetaccess.

#Wheelchairvantastic en @Wheelchair_VClass op Instagram

Mooiste rolstoelbusje van Nederland!

Behalve mijn persoonlijke RaGaSto-instagramaccount dat gekoppeld is aan mijn website, heb ik speciaal voor mijn ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ een extra instagramaccount in het leven geroepen. Het heet ‘Wheelchairvantastic’. Je vindt dat account onder de naam @wheelchair_vclass, onder #wheelchairvantastic of door hier te klikken. De naam betreft uiteraard een samentrekking van de Engelse woorden ‘wheelchair’, ‘van’ én ‘fantastic’. In het Nederlands: rolstoel, bus en fantastisch. De vrijheid die ik ervaar van zo’n voertuig en de luxe van deze specifieke V-Klasse Avantgarde met AMG-Line en Night Package is immers onbeschrijflijk. Ik laat via mijn #wheelchairvantastic account graag aan mijn volgers zien wat voor avonturen ik beleef met mijn rolstoelbus.

Like en volg

Sowieso plaats ik wekelijks meerdere foto’s van de hyacintrode bus, soms van mijn bezoekjes aan bepaalde locaties, soms van details en soms van upgrades en modificaties. Af en toe komen er ook filmpjes voorbij, zoals reels en IGTV (Instagram Television). Die maak ik wanneer ik iets nog wat duidelijker wil laten zien dan op een foto. Ik heb nog plannen zat met de Mercedes-Benz V-Klasse om er daadwerkelijk het ‘mooiste rolstoelbusje van Nederland’ van te maken. Zo komen er waarschijnlijk ook nog elementen in van een eenvoudige camper en hopelijk ook nog upgrades van een VIP-shuttle. Wat dat betreft is het account zeer de moeite waard om te volgen, getuige ook de hoge mate van engagement. Ik zou het een eer, en ‘wheelchairvantastic’, vinden om je daar dan ook te verwelkomen: like en volg!

Over de auteur

Plaats een reactie

Mobiele versie afsluiten