Fotoreportage van youngtimers op Curaçao in Youngtimer Magazine 46
Sinds het allereerste nummer van Youngtimer Magazine lever ik af en toe een bijdrage. Voor de editie van september/oktober gebruikte het autoblad voor youngtimers een fotoreportage die ik voor ze maakte in Curaçao. Op dit Caraïbische eiland kan je nog genoeg auto’s uit de voorgaande drie decennia aantreffen. De ene youngtimer verkeert in uitmuntende staat en de ander is opgelapt met soms een flinke dosis improvisatie. Op andere momenten rijd je door de schitterende natuur om ineens een gedumpt wrak te spotten. Genoeg inspiratie voor de nodige foto’s voor de autoliefhebber dus. In Youngtimer Magazine 46 kan je genieten van een aantal automobielen die ik er tegen kwam.
Youngtimers
De term ‘youngtimer’ verdient voor sommigen wat uitleg. Veel mensen hebben wel een beeld bij de term ‘klassieker’. Een klassieker betreft een auto met een bepaalde historische waarde in de automobiele geschiedenis. Bij de term youngtimer wordt dat lastiger. Een youngtimer kan een klassieker zijn, maar youngtimers kunnen ook toekomstige klassiekers zijn. Heel strikt valt deze categorie auto’s niet af te kaderen. Doorgaans betreffen het auto’s die ongeveer 25 tot 40 jaar oud zijn. Voor de wet zijn klassiekers veertig jaar oud wanneer je de vrijstelling van houderschapsbelasting (in de volksmond ‘wegenbelasting’) in ogenschouw neemt. Vroeger was dat 25 jaar, maar ondanks een overgangsregeling wordt das opgeschoven naar veertig jaar. Veel verzekeringen kennen echter nog wel regelingen die aantrekkelijk zijn voor de youngtimers, waarbij ze vaak wel een beperkt aantal kilometers per jaar als voorwaarde stellen.