RaGaSto op het Instagram account van de FIA Disability and Accessibility Commission
You can read the English translation of the instagrampost with article at the bottom of this page in the blue textframe! Or on FIA D&A Commission Instagram of course.
Inclusie in de autosport op de agenda via FIA D&A Commission
De FIA is het overkoepelende internationale autosportorgaan. Denk aan bijvoorbeeld de organisatie van de Formule 1, de DTM, de 24 uur van Le Mans en andere grote autosportevenementen. Maar ook zijn (nagenoeg) alle nationale autosportorganisaties bij de FIA aangesloten. De FIA heeft inmiddels inclusie op de agenda staan. Er nemen aan de autosport immers ook mensen met een beperking deel. Daarom is er een afdeling in het leven geroepen die zich daarover buigt en de inclusie promoot. Dat is de FIA Disability & Accessibility Commission (FIA D&A Commission). Het boegbeeld daarvan is de vrouwelijke coureur Nathalie McGloin. Sinds haar dwarslaesie maakt ze gebruik van een rolstoel.
Vaste rubriek over Max Verstappen in de Formule 1 in START ’84
De meesten weten dat ik naast blogger ook schrijver en redacteur ben. Ik schrijf onder andere voor START ’84. Helaas heb ik veel schrijfactiviteiten voorlopig stil moeten leggen toen ik chronisch ziek werd. Maar omdat schrijven voor START ’84 zo leuk is, heb ik daarvoor altijd nog één vaste rubriek aangehouden. Ik schrijf daarin over Max Verstappen in de Formule 1. Maar ook andere Nederlandse nieuwtjes in die koningsklasse van de autosport komen daarin voorbij. Dat doe ik al vanaf het moment dat Verstappen in de Formule 1 terecht kwam. Dus ik blijf daar natuurlijk graag als ‘vaste waarde’ aan verbonden.
De FIA D&A Commission betrekt alle lagen van de autosport
De FIA D&A Commission benaderde mij of ze me mocht uitlichten op haar social media. Dat vond ik uiteraard best verrassend. Ik ben immers geen coureur. Bovendien ging de post voor mij notabene over Lewis Hamilton, de meervoudig en regerend wereldkampioen van de Formule 1. Nogal een schril contrast. De FIA D&A Commission wil echter alle lagen van de autosport erbij betrekken. Dus er is oog voor mannen, vrouwen, coureurs, monteurs, autosportjournalisten, mensen van de organisaties, marshalls, baansupposten, etc. Uiteraard sla ik zo’n feature niet af, want dat betreft toch wel een unieke kans en een eer. Ik ontving bij wijze van een soort digitaal interview enkele schriftelijke vragen. Die gebruikt de FIA D&A Commission als format voor hun posts. Ik stuurde met het beantwoorden een leuke ‘Relfieselfie’-foto mee. En ja hoor, een korte tijd later stond onderstaande post op Instagram.
Tekst van de ‘FIA D&A Commission’-Instagrampost
Ik heb hier de tekst even vrij vertaald naar het Nederlands. De originele Engelse tekst vind je onderaan deze pagina in het blauwe kader. Of je kan de post uiteraard bekijken op de Instagram pagina van FIA D&A Commission.
Maak kennis met Ralph Stoové, een Nederlandse autosportjournalist met een handicap
Ralph begon zijn autosportcarrière eind 1999 en hielp mee tijdens een raceweekend voor Racingteam Van der Slik (@vanderslikcaravancentrum). Daarna werd hij monteur in verschillende raceklassen bij Racing Team Van der Slik en werd hij met hen meerdere malen Nederlands en Benelux kampioen in de Formule Ford-klasse. In 2002 verliet de PR-man Racing Team Van der Slik en nam Ralph de rol van het schrijven van de persberichten over. Hij kreeg de smaak te pakken en ging toen steeds professioneler schrijven voor verschillende autobladen.
Vaste redacteur
Daarna stapte Ralph over naar START ’84 (@start_autosportmagazine), het autosportmagazine over de Nederlandse autosport waar hij al 15 jaar redacteur is. Ook nam hij deel aan social media campagnes van andere Nederlandse coureurs, zoals tijdens de Dakar Rally van Tim Coronel in 2014. Sinds Max Verstappen’s debuut in de Formule 1 in 2015 is Ralph de vaste redacteur van de rubriek over hem en andere Nederlandse F1-onderwerpen. Helaas werd Ralph in 2018 chronisch ziek en belandde in een rolstoel. Dit betekende dat hij een aantal schrijfactiviteiten moest stopzetten, met name reportages op locatie.
Rollende verslaggever
Wel blijft hij de artikelen schrijven over Max Verstappen in de Formule 1 en hoopt hij meer reportages te maken op de baan of achter de schermen bij coureurs en teams. Als zijn toestand eenmaal stabiel is geworden, is het zijn ambitie om een ’rollende verslaggever’ te worden en zou hij graag willen gaan schrijven over mensen met een beperking in de autosport en het benadrukken van de ongelooflijke prestaties die anderen met een handicap hebben geboekt in de sport waar hij van houdt.
Ga naar @ragasto om Ralph’s carrière in de autosportjournalistiek te volgen.
English text of the post on the Instagram account of FIA D&A Commission:
Meet Ralph Stoové, a Dutch disabled motorsport journalist.
Ralph started his motorsport career at the end of 1999, helping out at a race weekend for team @vanderslikcaravancentrum. He then became a mechanic in various racing classes at Racing Team Van der Slik and went on to become Dutch and Benelux champion several times with them in the Formula Ford class. In 2002 the PR man left Racing Team Van der Slik and Ralph took over the role of writing the press releases. He got a taste for it and then started writing more and more professionally for various car magazines.
Regular editor
Ralph then moved to @start_autosportmagazine, the motorsport magazine about Dutch motorsport where he has been editor for 15 years. He also participated in social media campaigns of other Dutch drivers, such as during the Dakar Rally of Tim Coronel in 2014. Since Max Verstappen’s debut in Formula 1 in 2015, Ralph has been the regular editor for the section about him and other Dutch F1 topics . Unfortunately in 2018 Ralph became chronically ill and ended up in a wheelchair. This meant he had to shut down some writing activities, especially on-location reports.
Rolling reporter
However, he continues to write the articles about Max Verstappen in Formula 1, and hopes to make more reports on the track or behind the scenes with drivers and teams. Once his condition has become stable, his ambition is to become a ‘rolling reporter’ and he would love to start writing about disabled motorsport and highlighting the incredible achievements made by others with disabilities in the sport that he loves.
To follow Ralph’s career in motorsport journalism please see @ragasto.
To follow more incredible stories of disabled people in motorsport please go to @fia_disability_accessibility.