Rijden we in 2030 allemaal elektrisch?
Autojournalist, christen en natuurliefhebber
Als autojournalist heb ik immers vaak een sterke mening over nieuwe manieren van vervoer en mobiliteit. Als christen (en daarom ook rentmeester van onze aarde) en natuurliefhebber lijkt het soms tegenstrijdig dat ik ook van auto’s kan genieten. Iedereen verwacht dan ook dat ik vooraan in de rij zal staan voor de aanschaf van een elektrische auto. Maar niets is minder waar.
Alternatieve manieren
Uiteraard vind ik het goed dat er gekeken wordt naar alternatieve manieren van energiegebruik dan de fossiele brandstoffen. Die zijn namelijk een keer op. En als dat bovendien schoner kan, dan betekent dat helemaal winst.
Hetze tegen benzine en diesel
Er zit echter ook een keerzijde aan. Niet alleen bewijzen diverse onderzoeken dat een conventionele benzine- of dieselauto over de gehele levensduur (de productie-tot-sloop-cyclus) vaak schoner is, de huidige dieseltechniek belooft ook een minder vuile uitstoot dan een elektrische auto. Helaas besteedt de reguliere media daar maar weinig aandacht aan en lijkt er een hetze tegen benzine en diesel aan de gang.
Kobalt
Er valt ook wat te zeggen over de omstandigheden waarin de benodigde grondstoffen voor accu’s en dergelijke gewonnen worden. En nou weet ik wel dat voor het opboren van olie uit de grond vast genoeg mensen uitgebuit worden, het is voor de winning van kobalt helemaal triest gesteld met de arbeidsomstandigheden en gevolgen voor het milieu. Besef dat de inhoud van een accu in onder andere de elektrische auto voor een heel groot deel uit kobalt bestaat en de helft van de wereldvoorraad kobalt in Congo te vinden is. Zoek op internet maar eens naar artikelen die uitleggen hoe kobalt gewonnen wordt en je zal je (hopelijk) kapot schrikken. Dit artikel uit 2015 van Down to Earth magazine is daar een mooi voorbeeld van voor een beeldvorming.
Het complete verhaal
Niet dat ik hiermee iedereen die een elektrische auto rijdt veroordeel of dat we helemaal niet aan elektrische auto’s moeten beginnen. De olie in de grond raakt namelijk een keer op en we moeten dus naar andere mogelijkheden zoeken. Dat gaat nou eenmaal niet zonder slag of stoot. Wel vind ik dat mensen het complete verhaal moeten kennen. Daarnaast zijn er tevens andere alternatieven, zoals waterstof. En het klopt dat de infrastructuur daar nog niet op berekend is, maar dat is het elektriciteitsnetwerk ook in 2030 nog niet als we wel massaal in een elektrische automobiel stappen.
Helaas is de uitzending waarin ik geïnterviewd ben niet meer terug te luisteren. Maar meer over het programma ‘De dag van vandaag’ vind je op de website van Groot Nieuws Radio (GNR).
Meer over mijn bezigheden als autojournalist zie je in mijn portfolio of in mijn blogs over mijn autoliefhebberij.